Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.authorKongsmo, Ida Marie
dc.date.accessioned2019-12-13T08:50:28Z
dc.date.available2019-12-13T08:50:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2633083
dc.description.abstractTittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet legger til rette for å ivareta multifunksjonshemmede barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning. Oppgaven retter av den grunn oppmerksomheten mot barnas rettigheter. Hvordan kan disse rettighetene ivaretas når man støter på vansker som ikke-verbal interaksjon og en begrenset måte å uttrykke seg på? Problemstilling På hvilken måte kan personalet i en avlastningsenhet ivareta retten til selvbestemmelse og medvirkning blant ikke-verbale multifunksjonshemmede barn? Metode Som metode for datainnsamling er det benyttet kvalitativ forskningsmetode. For å oppå en dypere forståelse av oppgavens tema er det valgt å benytte dybdeintervju. Jeg ønsket å få innsikt i intervjupersoners erfaringer omkring multifunksjonshemmede barns muligheter til deltakelse og interaksjon, noe som igjen grunner til barnas rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning. Utvalget består av tre ansatte med forskjellige arbeids- og yrkesbakgrunner som jobber i en avlastningsenhet for barn og unge med forskjellige nedsatte funksjonsevner. Resultater og konklusjoner Resultatene viser seg at de tre ansatte jeg intervjuet virket opplyste omkring multifunksjonshemmede barns rettigheter. Det virker som om de brenner for å skape en trygg, forutsigbar, omsorgsfull og lærende hverdag for barna, ved å sørge for selvbestemmelse og medvirkning gjennom en deltakende praksis. De fokuserer i stor grad på barnets potensiale når det gjelder det motoriske og kognitive nivået, og hvor langt de kan strekke seg i henhold til kommunikasjon, når det handler om å uttrykke preferanser og ønsker. I og med at barna er på svært forskjellige kommunikative stadier i livet, fokuserer de på forskjellig type samhandling mellom hvert enkelt barn og den ansatte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel