Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorNordskog, Marita
dc.date.accessioned2019-12-13T08:43:15Z
dc.date.available2019-12-13T08:43:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2633079
dc.description.abstractDet er stort fokus på ledelse i NAV etter at en ekspertgruppe, nedsatt våren 2015 av den politiske ledelsen i NAV, i sine rapporter viser at NAV har betydelige utfordringer innen områdene «lederskap», «innovasjon og læring» og «omverdensorientering». I denne studien har jeg fulgt et program i praktisk endringsledelse i NAV. Studiens problemstilling har vært; Hvordan erfarer ledere at deltakelser i lederprogrammet praktisk endringsledelse bidrar til utvikling av deres lederskap? Videre har jeg inkludert forskningsspørsmålet; Hva erfarer de i møte med endringsoppdraget de har med seg inn i programmet? Hensikten med å følge programmet har vært å se nærmere på hvordan et lederutviklingskurs kan bidra til personlig læring og gi en effekt i ledernes arbeidssituasjon. I studien er det forsøkt å finne noen svar på hvilke faktorer som har bidratt til denne utviklingen og hvilke utfordringer de møter. Valg av forskningsmetode falt naturlig ut fra problemstillingen på kvalitativ metode og intervju. Dette for å kunne få frem og utdype nærmere hva den enkelte opplevde og hadde nytte av i programmet, og jeg som forsker kunne stille oppfølgende individuelle spørsmål. Funnene er drøftet opp mot ulike ledelsesteorier hvor relasjonsledelse er fremtredende, samt læringsteorier og teorier om hva som skal til for å skape endring. Mine funn viser at alle er enige om nytten av å treffe andre og lære mer om hvordan andre ledere har det i hverdagen. Hvilke erfaringer de har, og hvordan de løser sine utfordringer. Det settes stor pris på å bygge nettverk på tvers og få mer kunnskap om hele organisasjonen, samt ha tid til å reflektere sammen med andre som er i samme situasjon. Programmet virker å ha mest effekt når lederne opplever relevans i det som presenteres og det er i samsvar med det de jobber med ellers i sin arbeidssituasjon. Ledere i NAV i denne studien opplever å stå i konstant endring, og det oppleves som utfordrende med lite ressurser og høye krav til leveranser på samme tid. Dette gjelder spesielt lederne som er nærmest brukerne og handlingsrommet deres oppleves å være begrenset når de ønsker å jobbe med utvikling. Det kan virke som at noen av lederne i programmet har liten støtte fra sin leder, mens noen oppgir å få den støtten de trenger i ledergruppen de er en del av. Funnene i studien er drøftet opp mot de ulike teoretiske tilnærmingene og problemstillingen har vært med å legge føringer for hvilke funn og temaer som blir vektlagt i drøftingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStørste nytten er å treffe andre ledere - Praktisk endringsledelse - lederprogram i NAVnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel