Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThingnes, Elin Rødahl
dc.contributor.authorSitter, Beathe
dc.date.accessioned2019-12-11T07:48:04Z
dc.date.available2019-12-11T07:48:04Z
dc.date.created2018-11-08T14:26:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHold Pusten. 2018, 45 (5), 16-22.nb_NO
dc.identifier.issn0332-9410
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632559
dc.description.abstractInnledning: Veiledning i praksisstudier har stor betydning for læring, dannelse og senere profesjonsutøvelse hos studenter. Forskning viser at helsefaglige praksisveiledere mangler pedagogiske kvalifikasjoner og veiledningskompetanse, og at veiledningsoppgaven gis lav prioritering fra lederhold ved sykehus/institusjoner. Flere studier beskriver samarbeidet mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjon som skjørt og utfordrende. Kunnskap om praksisveiledning er i hovedsak tuftet på forskning knyttet til sykepleierutdanning. Målsetting: Å beskrive erfaringer med, og syn på praksisveiledning, spesifikt for radiografer, og identifisere forhold som de fremhevet som viktige i veiledning. Materiale og metode: Det ble gjennomført en spørreundersøkelse blant helsefagarbeidere (N=1943) som i løpet av siste 10 år hadde veiledet bachelorstudenter i Helse Midt-Norge (HMN-RHF). Spørsmålene omhandlet opplevelse av egen kompetanse, utførelse av veiledning og ytre rammeforhold. Vi vil oppsummere svar fra radiografer (N=82) som har vært praksisveiledere for bachelorstudenter i radiografi i perioden ved hjelp av deskriptiv statistikk. Studien er godkjent av personvernombudet i HMR-HF. Resultater: Praksisveilederne for bachelorstudenter i radiografi hadde lang arbeids- og veiledningserfaring. Mange hadde studiepoenggivende faglig videreutdanning (58%), mens få hadde studiepoenggivende videreutdanning innen veiledning (7%). Flere veiledere opplevde støtte i veilederrollen fra kolleger (98%) enn fra underviser ved utdanningsinstitusjon (68%) og egen ledelse (58%). Kun 38% rapporterte at de fikk tid til forberedelse av praksisveiledning. Mange opplevde det utfordrende å inneha den kompetanse som synes nødvendig for å ivareta kompleksiteten i veiledningen. Konklusjon: Utdanningsinstitusjoner bør tilby utdanning som kan føre til formell veilederkompetanse for praksisveiledere. Praksisveiledere ved bildediagnostiske avdelinger bør i større grad få tid avsatt til kompetanseheving innen og utførelse av veiledning. Utdanningsinstitusjonene bør fremme økt kontakt mellom praksisveiledere og undervisere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherAsk Media ASnb_NO
dc.relation.urihttps://www.holdpusten.no/blader/181107103447-e745706d849ac60df12cd9d098aa957b
dc.titleVilkår for praksisveiledning av radiografstudenternb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber16-22nb_NO
dc.source.volume45nb_NO
dc.source.journalHold Pustennb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.cristin1628402
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions (c) 2019 by Ask Media ASnb_NO
cristin.unitcode194,65,25,0
cristin.unitnameInstitutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel