Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.advisorFominykh, Mikhail
dc.contributor.authorHenrichsen, Jørgen
dc.date.accessioned2019-11-01T15:00:22Z
dc.date.available2019-11-01T15:00:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626168
dc.description.abstractDet er viktig å inkludere alle i samfundet, slik at så mange som mulig kan bidra til velferdsstaten. Unge mennesker lever i en digital verden, og både næringslivet og statlige organisasjoner må kommnunisere gjennom et medium de forstår, og som engasjerer. Ved å kombinere virtuell virkelighet med spillteknologi kan man konstruere oppslukende opplevelser for å nå nye generasjoner med arbeidstakere: dette refereres til som \textit{virutal internships}. I denne oppgavene studeres et allerede eksisterende virutal internship. Resultater viser at brukere ser en betydelig verdi, men det er rom for forbedring på flere områder for å oppfylle ungdommens krav og forventninger. Et nytt yrke, vindmølletekniker, er modellert og implementert med fokus på noen områder: guiding, opplæring, tilbakemelding og grafikk. Resultater viser her at applikasjonen er lettere å lære og bruke, men ingenting tilsier at det øker den oppfattede nytteverdien. I tillegg utvikles applikasjonen med bruk av et annet programvarebibliotekfor enn tidligere, som viser seg å tillrettelegge for hurtig utvikling. Utviklingsprosessen blir formelt redegjort for og beskrevet, og resulterer i en femstegs prosess fra virkelighet til den virtuelle verden.
dc.description.abstractIt is essential to include everyone in our society so that as many as possible can contribute to the welfare state. Youth are increasingly digital, and both companies and governmental institutions should communicate in a way that the youth understand, and that engages them. Utilizing virtual reality combined with game technology, immersive experiences that reach new generations of workers can be created, deemed as \textit{virtual internships}. In this thesis, an existing virtual internship is studied, and it is found that the users see substantial value in such an application, but that there is room for further development and experimentation to fulfill the youth's needs and expectations. A workplace, windmill technician, is modeled and implemented with further focus on some areas; guiding, tutorials, feedback, and graphics. This is found to make the application easier to learn and use, but not increase the perceived utility. Also, it is experimented with developing such an application on a different foundation than earlier, which is found to enable rapid development. The process when implementing a virtual internship is formalized and described in detail, resulting in a five-step process from reality to virtuality.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEngaging Young Job Seekers with an Internship as a Wind Turbine Technician in Virtual Reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel