dc.contributor.advisor | Widding, Lars Øystein | |
dc.contributor.advisor | Toscher, Benjamin | |
dc.contributor.author | Bjerkreim, Marit | |
dc.contributor.author | Skjønsberg, Ane Sigrid | |
dc.contributor.author | Halvorsen, Markus Grunde | |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T15:21:03Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T15:21:03Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2625944 | |
dc.description.abstract | New ventures are viewed as legitimate if they gain enough legitimacy to cross the legitimacy
threshold. Gaining legitimacy is accomplished by utilizing legitimation strategies to build a
combination of different legitimacy sources. Although legitimacy has been researched by a
number of scholars since Stinchcombe published his seminal paper in 1965, there still exist
gaps in the literature that needs further research. By conducting a literature review on the topic,
the authors found that Norwegian new technology ventures operating in the energy sector in
Norway were an under-researched area. They also found that research predominantly
investigates legitimacy strategies and legitimacy sources in an isolated manner. The authors of
this thesis attempted to close the gap in legitimacy literature by setting the following purpose;
explore individual legitimation strategies used by Norwegian new technology ventures (NTVs)
towards reaching the legitimacy threshold in the energy sector.
Three research questions were formulated to guide the authors in answering the purpose. The
authors chose a qualitative study and included nine Norwegian NTVs from the energy sector.
Empirical data was collected by conducting semi-structured interviews with one of the
founders from each venture. In order to guide the data collection and analysis, the authors also
composed a theoretical framework based on the seminal work of Zimmerman and Zeitz (2002).
The analysis is comprised of a Within-Case analysis, two Cross-Case analysis’ to investigate
RQ1 and RQ2, and finally a Cross-Case Across Industry analysis to answer RQ3.
The findings indicate that conformance and selection strategies remain important strategies
also for Norwegian NTVs in the energy sector. This thesis found that creation and manipulation
are relatively frequently used strategies, which may be due to the energy sector being prone to
digitalization. In addition, the analysis shows that there might exist a baseline of legitimacy
sources, which can be achieved by utilizing a conformance strategy. The authors also revealed
an interdependency between the legitimacy sources and strategies, and suggest that legitimacy
can be built both continuous and discontinuous. | |
dc.description.abstract | Nyetablerte selskaper betraktes som legitime dersom de opparbeider seg nok legitimitet til å
krysse en legitimitetsgrense. Et nyetablert selskap danner legitimitet ved å benytte legitimitets
strategier for å bygge en kombinasjon av ulike legitimitetskilder. Selv om legitimitet har blitt
forsket på av flere forskere etter at Stinchcombe publiserte sin velkjente artikkel i 1965,
eksisterer det fremdeles hull i legitimitets litteraturen vedrørende nyetablerte selskaper. Ved å
gjennomføre en litteraturstudiet om emnet, oppdaget forfatterne at norske nyetablerte
teknologiselskaper som opererer i energisektoren var et lite undersøkt området. Forfatterne fant
også at forskningen frem til i dag i hovedsak har hatt et isolert søkelys på legitimitetsstrategier
og legitimitetskilder. I hensikt av å tette hullet i litteraturen satt forfatterne av denne
masteroppgaven følgende formål: utforske individuelle legitimitetsstrategier som brukes av
norske nyetablerte teknologiselskaper mot å nå legitimitetsgrensen i energisektoren.
Tre forskningsspørsmål ble formulert for å veilede forfatterne i å besvare oppgavens formål.
Forfatterne valgte å gjennomføre en kvalitativ studie og inkluderte ni norske nyetablerte
teknologiselskaper fra energisektoren. Empiriske data ble samlet inn ved å gjennomføre
halvstrukturert intervju med en av grunnleggerne fra hvert nyetablerte teknologiselskap. For å
veilede datainnsamlingen og analysen, brukte også forfatterne et teoretisk rammeverk som er
basert på Zimmerman og Zeitz sin artikkel fra 2002. Analysen består av en Within-Case
analyse, to Kryss-Case analyser, for å svare på RQ1 og RQ2, og til slutt en Kryss-Case på tvers
av industri analyse for å svare på RQ3.
Resultatene viser at conformance og selection er strategier som også er viktig for norske
nyetablerte teknologiselskap. Denne oppgaven viser også at creation og manipulation strategier
er ofte brukt, og at grunnen til det muligens er at energisektoren går gjennom en
digitaliseringsprosess. I tillegg viser analysen at det kan finnes et minste grunnlag for av
legitimitet, som kan oppnås ved bruk av conformance strategi. Forfatternes forskning avslørte
at det muligens eksisterer en avhengighet mellom de ulike individuelle legitimitetsstrategiene,
og foreslår at legitimitet kan bygges både kontinuerlig og diskontinuerlig. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Exploring the Path Towards the Legitimacy Threshold: A Case Study of Norwegian New Technology Ventures in the Energy Sector | |
dc.type | Bachelor thesis | |