Exploring the Path Towards the Legitimacy Threshold: A Case Study of Norwegian New Technology Ventures in the Energy Sector
Abstract
New ventures are viewed as legitimate if they gain enough legitimacy to cross the legitimacythreshold. Gaining legitimacy is accomplished by utilizing legitimation strategies to build acombination of different legitimacy sources. Although legitimacy has been researched by anumber of scholars since Stinchcombe published his seminal paper in 1965, there still existgaps in the literature that needs further research. By conducting a literature review on the topic,the authors found that Norwegian new technology ventures operating in the energy sector inNorway were an under-researched area. They also found that research predominantlyinvestigates legitimacy strategies and legitimacy sources in an isolated manner. The authors ofthis thesis attempted to close the gap in legitimacy literature by setting the following purpose;explore individual legitimation strategies used by Norwegian new technology ventures (NTVs)towards reaching the legitimacy threshold in the energy sector.
Three research questions were formulated to guide the authors in answering the purpose. Theauthors chose a qualitative study and included nine Norwegian NTVs from the energy sector.Empirical data was collected by conducting semi-structured interviews with one of thefounders from each venture. In order to guide the data collection and analysis, the authors alsocomposed a theoretical framework based on the seminal work of Zimmerman and Zeitz (2002).The analysis is comprised of a Within-Case analysis, two Cross-Case analysis’ to investigateRQ1 and RQ2, and finally a Cross-Case Across Industry analysis to answer RQ3.
The findings indicate that conformance and selection strategies remain important strategiesalso for Norwegian NTVs in the energy sector. This thesis found that creation and manipulationare relatively frequently used strategies, which may be due to the energy sector being prone todigitalization. In addition, the analysis shows that there might exist a baseline of legitimacysources, which can be achieved by utilizing a conformance strategy. The authors also revealedan interdependency between the legitimacy sources and strategies, and suggest that legitimacycan be built both continuous and discontinuous. Nyetablerte selskaper betraktes som legitime dersom de opparbeider seg nok legitimitet til åkrysse en legitimitetsgrense. Et nyetablert selskap danner legitimitet ved å benytte legitimitetsstrategier for å bygge en kombinasjon av ulike legitimitetskilder. Selv om legitimitet har blittforsket på av flere forskere etter at Stinchcombe publiserte sin velkjente artikkel i 1965,eksisterer det fremdeles hull i legitimitets litteraturen vedrørende nyetablerte selskaper. Ved ågjennomføre en litteraturstudiet om emnet, oppdaget forfatterne at norske nyetablerteteknologiselskaper som opererer i energisektoren var et lite undersøkt området. Forfatterne fantogså at forskningen frem til i dag i hovedsak har hatt et isolert søkelys på legitimitetsstrategierog legitimitetskilder. I hensikt av å tette hullet i litteraturen satt forfatterne av dennemasteroppgaven følgende formål: utforske individuelle legitimitetsstrategier som brukes avnorske nyetablerte teknologiselskaper mot å nå legitimitetsgrensen i energisektoren.
Tre forskningsspørsmål ble formulert for å veilede forfatterne i å besvare oppgavens formål.Forfatterne valgte å gjennomføre en kvalitativ studie og inkluderte ni norske nyetablerteteknologiselskaper fra energisektoren. Empiriske data ble samlet inn ved å gjennomførehalvstrukturert intervju med en av grunnleggerne fra hvert nyetablerte teknologiselskap. For åveilede datainnsamlingen og analysen, brukte også forfatterne et teoretisk rammeverk som erbasert på Zimmerman og Zeitz sin artikkel fra 2002. Analysen består av en Within-Caseanalyse, to Kryss-Case analyser, for å svare på RQ1 og RQ2, og til slutt en Kryss-Case på tversav industri analyse for å svare på RQ3.
Resultatene viser at conformance og selection er strategier som også er viktig for norskenyetablerte teknologiselskap. Denne oppgaven viser også at creation og manipulation strategierer ofte brukt, og at grunnen til det muligens er at energisektoren går gjennom endigitaliseringsprosess. I tillegg viser analysen at det kan finnes et minste grunnlag for avlegitimitet, som kan oppnås ved bruk av conformance strategi. Forfatternes forskning avslørteat det muligens eksisterer en avhengighet mellom de ulike individuelle legitimitetsstrategiene,og foreslår at legitimitet kan bygges både kontinuerlig og diskontinuerlig.