• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exploring the Path Towards the Legitimacy Threshold: A Case Study of Norwegian New Technology Ventures in the Energy Sector

Bjerkreim, Marit; Skjønsberg, Ane Sigrid; Halvorsen, Markus Grunde
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2625944
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [1939]
Abstract
New ventures are viewed as legitimate if they gain enough legitimacy to cross the legitimacy

threshold. Gaining legitimacy is accomplished by utilizing legitimation strategies to build a

combination of different legitimacy sources. Although legitimacy has been researched by a

number of scholars since Stinchcombe published his seminal paper in 1965, there still exist

gaps in the literature that needs further research. By conducting a literature review on the topic,

the authors found that Norwegian new technology ventures operating in the energy sector in

Norway were an under-researched area. They also found that research predominantly

investigates legitimacy strategies and legitimacy sources in an isolated manner. The authors of

this thesis attempted to close the gap in legitimacy literature by setting the following purpose;

explore individual legitimation strategies used by Norwegian new technology ventures (NTVs)

towards reaching the legitimacy threshold in the energy sector.

Three research questions were formulated to guide the authors in answering the purpose. The

authors chose a qualitative study and included nine Norwegian NTVs from the energy sector.

Empirical data was collected by conducting semi-structured interviews with one of the

founders from each venture. In order to guide the data collection and analysis, the authors also

composed a theoretical framework based on the seminal work of Zimmerman and Zeitz (2002).

The analysis is comprised of a Within-Case analysis, two Cross-Case analysis’ to investigate

RQ1 and RQ2, and finally a Cross-Case Across Industry analysis to answer RQ3.

The findings indicate that conformance and selection strategies remain important strategies

also for Norwegian NTVs in the energy sector. This thesis found that creation and manipulation

are relatively frequently used strategies, which may be due to the energy sector being prone to

digitalization. In addition, the analysis shows that there might exist a baseline of legitimacy

sources, which can be achieved by utilizing a conformance strategy. The authors also revealed

an interdependency between the legitimacy sources and strategies, and suggest that legitimacy

can be built both continuous and discontinuous.
 
Nyetablerte selskaper betraktes som legitime dersom de opparbeider seg nok legitimitet til å

krysse en legitimitetsgrense. Et nyetablert selskap danner legitimitet ved å benytte legitimitets

strategier for å bygge en kombinasjon av ulike legitimitetskilder. Selv om legitimitet har blitt

forsket på av flere forskere etter at Stinchcombe publiserte sin velkjente artikkel i 1965,

eksisterer det fremdeles hull i legitimitets litteraturen vedrørende nyetablerte selskaper. Ved å

gjennomføre en litteraturstudiet om emnet, oppdaget forfatterne at norske nyetablerte

teknologiselskaper som opererer i energisektoren var et lite undersøkt området. Forfatterne fant

også at forskningen frem til i dag i hovedsak har hatt et isolert søkelys på legitimitetsstrategier

og legitimitetskilder. I hensikt av å tette hullet i litteraturen satt forfatterne av denne

masteroppgaven følgende formål: utforske individuelle legitimitetsstrategier som brukes av

norske nyetablerte teknologiselskaper mot å nå legitimitetsgrensen i energisektoren.

Tre forskningsspørsmål ble formulert for å veilede forfatterne i å besvare oppgavens formål.

Forfatterne valgte å gjennomføre en kvalitativ studie og inkluderte ni norske nyetablerte

teknologiselskaper fra energisektoren. Empiriske data ble samlet inn ved å gjennomføre

halvstrukturert intervju med en av grunnleggerne fra hvert nyetablerte teknologiselskap. For å

veilede datainnsamlingen og analysen, brukte også forfatterne et teoretisk rammeverk som er

basert på Zimmerman og Zeitz sin artikkel fra 2002. Analysen består av en Within-Case

analyse, to Kryss-Case analyser, for å svare på RQ1 og RQ2, og til slutt en Kryss-Case på tvers

av industri analyse for å svare på RQ3.

Resultatene viser at conformance og selection er strategier som også er viktig for norske

nyetablerte teknologiselskap. Denne oppgaven viser også at creation og manipulation strategier

er ofte brukt, og at grunnen til det muligens er at energisektoren går gjennom en

digitaliseringsprosess. I tillegg viser analysen at det kan finnes et minste grunnlag for av

legitimitet, som kan oppnås ved bruk av conformance strategi. Forfatternes forskning avslørte

at det muligens eksisterer en avhengighet mellom de ulike individuelle legitimitetsstrategiene,

og foreslår at legitimitet kan bygges både kontinuerlig og diskontinuerlig.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit