dc.description.abstract | Det moderne kraftnettet inneholder stadig fler fornybare energikilder. Dette er svært gunstig for klimaavtrykket til samfunnets elektriske energiforbruk, men det gir også noen nye utfordringer. Overgangen til fornybare energikilder krever et mer fleksibelt og kontrollerbart strømnett. Den nøyaktige
topologien til neste generasjons distribusjonsnett er fortsatt ubestemt, og ikke innenfor denne oppgavens omfang, men det vil mest sannsynlig inneholde en utbredt bruk lastbrytere. På steder der
det allerede er begrenset plass, vil størrelsen på lastbryterne, og generelt for alle elkraftkomponenter, spille en stor rolle. For å oppnå kompakte løsninger har kraftindustrien siden 1970-tallet vært
avhengig av bruk av svovelheksafluorid-gass (SF6). SF6-gass har omtrent tre ganger den dielektriske holdfastheten som atmosfærisk luft, dette gjør det mulig å produsere mye mindre utstyr for
samme belastningsevne. Utmerkede termiske egenskaper gjør også SF6 til en ideell gass for bruk
i brytere. Men dagens utbredte miljøfokus har kastet lys over problemene knyttet til bruken av
SF6-gass i elektrisk utstyr. På grunn av et globalt oppvarmingspotensial (GWP) på 22800 ganger
CO2, er alternative løsninger til bruk av SF6 svært attraktive. Alternative gasser som tilbyr lignende
egenskaper som SF6, men uten den høye GWP, har kommet til markedet de siste årene. Industriselskaper som ABB, Siemens, og 3M tilbyr alle alternative gasser.
I denne masteroppgaven ble den statiske dielektriske holdfastheten til ABBs AirPlus-gass testet på
et generisk "pin & cup" kontaktpar. Flere forskjellige parametere ble undersøkt. En økning i luftgap fra 6 mm til 10 mm førte til en økning i U16% holdfastspenningen på 30,87% eller mer for
alle oppsettene. For konstant avstand og en trykkøkning fra 1 bar til 1,3 bar var den resulterende
økningen i U16% holdfastspenningen 23,60% eller høyere for alle tilfeller. Effekten av AirPlus gass
sammenlignet med teknsik luft ga en økning i U16% holdfastspenningen på 55% eller mer for alle
konfigurasjoner. Disse resultatene indikerer at AirPlus kan være en viktig faktor i utviklingen av
kommende generasjons kompakte lastbrytere
Eksperimenter ble også utført for å utforske sammenhengen mellom statisk og dynamisk holdfasthet
i atmosfærisk luft. Det ble ikke funnet en tydelig og generell sammenheng mellom de to i testene
utført under denne oppgaven. | |