dc.description.abstract | En bonde som driver med sau, trenger å ha en oversikt over hvor dyrene beiter på sommeren. Dette blir gjort ved bruk av digitale bjeller og gjennomføring av oppsynsturer. Fra disse oppsynsturene er det forskjellig informasjon bonden kan ha nytte av. Det kan være posisjonsinformasjon for sauene, selve turruten, hvor rovdyr er observert og lignende. Oppgaven går i hovedsak ut på å designe og lage et førsteutkast av et slikt system, der funksjonalitet skal finnes gjennom brukertesting av prototypen.
I og med at masse data i dag er spredd over mange forskjellige systemer, som rovdyrdata, beiteområder og posisjonsdata for sauene, kan det være vanskelig og uoversiktelig for en sauebonde å få tak i informasjonen man trenger for å kunne gi sauene den beste livskvaliteten. Sau tapt på beite, spesielt fra rovdyr, ender opp å bli utgifter for den norske stat, da de har erstatningsordninger for tapt sau. Det er med andre ord flere interessenter for at man bør ha fokus på at så mange sau som mulig skal komme tilbake til gården etter endt beitesesong. Oversikt over områdene og sauene er da essensielt for å monitorere sauene.
Systemet utviklet vil basere seg på forskjellige designprinsipper hentet fra forskjellige eksisterende kartapplikasjoner. Annen data, som rovdyrobservasjoner og beiteområder er hentet eksternt og lastet inn i applikasjonen for å teste om dette er noe en sauebonde vil ha.
Ettersom dette er et førsteutkast av en slik applikasjon, er en stor del av oppgaven å få tilbakemeldinger fra testpersoner. Alle tilbakemeldinger fra testene, både funksjonelle aspekter ved systemet, samt hva som fungerer og ikke er tatt med i resultatet av oppgaven. For at sauene skal få et bedre være og livskvalitet, skal det finnes hvilken informasjon og funksjoner som kan tilfredsstille dette. | |
dc.description.abstract | A farmer which holds sheep, needs to hold track of their animals at a regular basis to see
if they are in good shape. Today, this can be done using digital bells, and the conduction
of supervision trips. There are different information from these supervision trips which
the farmer can have use for. This can be position information for the sheep, the route
of the trip, where predators have been observed and such. The main focus for the thesis
will be to design and create such a prototype, where we are to find different functionality
for the such a system with user interaction design.
Today, lots of data are spread over multiple systems, such as predator data, grazing field
information and position data for the sheep. The spread of the information can make
it difficult to fetch the information one wants, so the sheep can achieve their best life
quality. Sheep lost on pasture, especially from predators, will end up being a loss for the
Norwegian state, as they have compensation programs for loss of sheep. In other terms,
there are multiple stakeholders which want the sheep to come back to the farm after the
grazing season is finished. An overview of the areas and the sheep, are essential when
one is to monitor the sheep.
The system to be developed will be based on different design principles fetched from
already existing map applications. Other data, such as predator observations and grazing
areas, are fetched from external providers, and is loaded into the application. This for
testing out if this is something a sheep farmer would like to have.
As this is a prototype, first of it’s kind, feedback from testing participants are the main
basis for the results of the thesis. All feedback, both functional aspects of the system,
and what is working and not, will be included in the results. To achieve a better life
quality for the sheep, finding which information and features such a system needs to
have, is essential to achieve this. | |