Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSindre, Guttorm
dc.contributor.authorJørgensen, Joachim William Hegvold
dc.contributor.authorKvannli, Simon
dc.date.accessioned2019-10-31T15:16:01Z
dc.date.available2019-10-31T15:16:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625787
dc.description.abstractProgrammeringseksamener ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) har tidligere blitt utført med penn og papir, men gjennom et sammarbeid med Inspera Assesment har universitetet nå introdusert digitale eksamener, som tilbyr et mangfold av flere nye oppgavetyper. Bakdelen med noen av disse oppgavetypene er at de kan være tidkrevende og lite brukervennlig for faglærere å lage. Denne masteroppgaven presenterer en mulig løsning for denne problemstillingen. Målet med denne masteroppgaven var å designe og utvikle en prototype for effektiv generering av dra og slipp Parsons problems for digitale programmeringseksamener i Inspera Assesment plattformen. Denne oppgaven evaluerer også effekten av denne prototypen, med tanke på brukervennlighet, i forhold til den manuelle prosessen med å lage disse oppgavene. Det foreslåtte systemet sikter på å automatisere deler av prosessen for å øke effektivitet og tilfredshet blant faglærere. Prototypen var designet for å generere dra og slipp-oppgaver ved å bruke IMS Question and Test Interoperability specification (QTI) format versjon 2.1, som er påkrevd av Inspera for å importere eksterne oppgaver. QTI 2.1 er et standard format laget for å legge til rette for interoperabilitet mellom systemer, noe som betyr at resultatet av denne masteroppgaven ikke er begrenset til bare Inspera, men kan også brukes av andre plattformer som støtter QTI 2.1. Basert på brukertester viste den foreslåtte prototypen signifikante forbedringer i alle aspekter av brukervennlighet, altså effektivitet og tilfredstilhet blant testdeltagerene. Alt i alt var systemet foretrukket framfor å manuelt lage dra og slipp Parsons problems i Inspera.
dc.description.abstractFor generations, programming exams at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) have been performed using pen and paper. But recently, digital exams were introduced by utilizing the Inspera Assessment platform, which offers a number of new question types. However the creation of some of these question types are not always as efficient or user friendly as the course supervisors would prefer, which is what this thesis proposes a solution for. The aim of this thesis was to design and create a prototype for efficient generation of drag and drop Parsons problems for digital programming exams in the Inspera Assessment platform. The thesis also evaluates the effect of this prototype, in regards to usability, compared to the manual creation of said questions. The proposed system aims to automate the task generation process, as a mean to increase efficiency, effectiveness, and satisfaction. The prototype was designed to generate drag and drop tasks using the IMS Question and Test Interoperability specification (QTI) format version 2.1, as required by Inspera to import external questions. QTI 2.1 is a standard format created to facilitate interoperability between systems, meaning that the work of this thesis is not restricted to Inspera alone, but can also be applied to other platforms supporting QTI 2.1. Based on user testing, the proposed automation system showed significant improvements in all aspects of usability, meaning efficiency, effectiveness, and satisfaction among the test participants. Overall, the system was highly preferred for creating drag and drop Parsons problems instead of manually creating them using Inspera.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEfficient Generation of Parsons Problems for Digital Programming Exams in Inspera
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel