Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.authorThieu, Hung Quang
dc.date.accessioned2019-10-29T15:00:22Z
dc.date.available2019-10-29T15:00:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625243
dc.description.abstractSamfunnet blir stadig mer digitalt, og for de yngre generasjonene som vokser opp i dag, er det færre faktorer som skiller deres fysiske liv og deres liv online. Det ville gjøre dem teknologisk overlegen til generasjonene før, men samtidig, mer utsatt for sikkerhet og personvernbrudd med deres alltid online livsstil. Videre har forskning vist at tenåringer og unge voksne generelt har mindre trening i å håndtere personvernrisiko, og det handler om å vurdere antall trusler det er der ute. I dette avhandlingsprosessen er personvernproblemene som gjelder personvern i stedet fokus på problemet. Dette er personvernrisikoen som angår deling av geografisk lokaliseringsinformasjon til verden. Hovedformålene med denne oppgaven var å designe et seriøst mobilspill som ville bidra til å øke bevisstheten om personvern, spesielt blant yngre mennesker. Spillet skal kunne balansere moro og en hyggelig tid, med en god pedagogisk gevinst ved å spille den. Spillet er designet for å bruke samarbeids- og konkurransedyktige spillelementer for å skape en mer engasjerende spillopplevelse. I tillegg til bare å øke bevisstheten har spillet også et mål å lære spillerne om personvernstrusler i stedet og å utdanne brukerne om hvordan de skal beskytte seg og la dem lære ved å spille en realistisk, men en overdrevet historie, basert spill, som setter dem i relatable scenario for læring. En evaluering av litteratur vurderinger fra relevante, relaterte verk i dette forskningsområdet har blitt gjennomført. Analysen ble gjort på ulike sjangre av seriøse spill, spill med plasseringsbaserte elementer, multiplayer-spill for å få innsikt i hvordan man gjør et spill konkurransedyktig og engasjerende og mer. Informasjonen som er oppnådd fra litteraturvurderingene har blitt brukt på spilldesignen. Arbeidet resulterte i et design for et mobilt, multiplayer-seriøst spill som øker bevisstheten mot personvern i stedet. Spillet lar spillerne oppleve stedets personvernstrusler, og etter at prosessen med å leve i historiene, har spillet til hensikt å utdanne dem på disse scenariene, og hvordan du kan forhindre dem i å skje med deg.
dc.description.abstractThe society is becoming more and more digital, and for the younger generations growing up today, there are fewer factors that separates their physical life and their life online. It would make them technologically superior to the generations before, but at the same time, also more prone to security and privacy breaches with their always-online lifestyle. Fur- thermore, research has shown that teenagers and young adults generally have less training in dealing with privacy risks, and that is concerning considering the number of threats there are out there. In this thesis, the privacy issues of location privacy are the focal point of the problem. This is the privacy risks that concerns sharing of ones geographical location information to the world. The main goals of this thesis were to design a serious mobile game, that would help in- crease the awareness towards location privacy, especially amongst younger people. The game should be able to balance fun and an enjoyable time, with a good educational gain from playing it. The game has been designed to use collaborative and competitive gam- ing elements in order to create a more engaging gaming experience. In addition to just raising the awareness, the game also has an objective to teach the players about location privacy threats and aims to educate the users on how to protect themselves and let them learn by playing a realistic, but an exaggerated story, based game, which puts them into the relatable scenario for learning. An evaluation of literature reviews from the relevant, related works in this research area has been conducted. The analysis was done on different genres of serious games, games with location-based elements, multiplayer games to gain insight on how to make a game competitive and engaging, and more. The information learned from the literature reviews has been applied to the game design. The work resulted in a design for a mobile, multiplayer serious game that raises awareness towards location privacy. The game lets the players experience location privacy threats, and in after the process of living in the stories, the game aims to educate them on these scenarios, and how to prevent them from happening to you.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleLocation Stalker: A Serious Mobile Game to Raise Awareness Towards Location Privacy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel