Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Maria Letizia
dc.contributor.advisorEscribano, Javier Gomez
dc.contributor.advisorVidal, Juan Carlos Torrado
dc.contributor.authorEvensen, Ingrid
dc.contributor.authorOmfjord, Jens Brandsgård
dc.date.accessioned2019-10-26T14:01:20Z
dc.date.available2019-10-26T14:01:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624627
dc.description.abstractMotivasjon: Av verdens befolkning er det estimert at 1% lever med psykisk utviklingshemming. Studier viser at mengden fysisk aktivitet er veldig lav hos denne gruppen. Fysisk aktivitet er bevist å redusere risikoen for å utvikle alvorlige sykdomer. Forskningsmål: Denne masteroppgaven utforsker mulighetene for å utvikle mobilapplikasjoner for å promotere fysisk aktivitet hos mennesker med psykiske utviklingshemninger. Oppgaven vil også finne alternativer for å teste slike applikasjoner med brukergruppen. Metode: Forskningsmetoden som har blitt brukt er design og utvikling. Et litteraturstudie, en fokusgruppe, intervjuer og observasjoner ble brukt til datainnsamling. Resultater: En første prototype ble utviklet ved bruk av rettningslinjene som er basert på litteraturstudiet og ble evaluert i en fokusgruppe. Resultatene fra fokusgruppen ble brukt til å lage oppdaterte rettningslinjer, en oppdatert prototype og et tilpasset testrammeverk for testing av prototypen. Bidrag: Denne masteroppgavens bidrag til feltet er retningslinjer for utvikling og testing av mobilapplikasjoner med mål om å oppfordre til mer fysisk aktivitet hos mennesker med psykisk utviklnigshemming. Som et resultat av arbeidet for å få prosjektet godkjent av Norsk senter for forskningsdata inneholder bidraget også retningslinjer for å oppnå etisk godkjenning i IT prosjekter som involverer mennesker med psykisk utviklingshemming. I tillegg har en akademisk artikkel blitt innsendt til konferansen I3E. Begrensninger: Manglende brukertesting etter de to planlagte testgruppene dessverre trakk seg, betyr at evaluering mangler fra den tiltenkte brukergruppen. Konklusjon: Mobilapplikasjoner utviklet for å brukes av mennesker med psykisk utviklingshemming krever egne hensyn når det gjelder design og utvikling. Retningslinjene presentert i denne oppgavnen vil hjelpe utviklere å tilpasse deres applikasjoner for brukere med psykisk utviklingshemming. Nøkkelord: Psykisk utviklingshemming, Fysisk aktivititet, e-Helse, Gamification, Mobilapplikasjoner
dc.description.abstractMotivation: An estimated 1% of the world population are living with intellectual disabilities. Studies have indicated that there are very low levels of physical activity in this part of the population. Physical activity is proven to help reduce the rate of serious diseases. Objective: This thesis investigates the possibility of creating mobile applications to promote physical activity for people with intellectual disabilities. It will also look into the evaluation of such applications with the user group. Method: The research strategy employed in this thesis is design and creation. A literature review, a focus group, interviews, and observations are used as data generation methods. Findings: A low fidelity prototype developed using guidelines based on the literature review and resources on intellectual disabilities was evaluated in a focus group. The results from the focus group were used in creating revised guidelines, a revised prototype, and an adapted test framework for testing the application. Contribution: The contribution to knowledge are guidelines for development and testing mobile applications aiming to promote physical activity in individuals with intellectual disabilities. As a result of the work towards obtaining project approval from The Norwegian Center for Research Data, the contribution also includes guidelines for obtaining ethical research approval in IT projects involving individuals with intellectual disabilities. In addition to this, an academic paper has been submitted to the I3E conference. Limitations: The main limitation is missing user testing, after the two recruited test groups, unfortunately, backed out. Thus, the revised guidelines and prototype was not evaluated by the intended users. Conclusions: Applications intended for use by people with intellectual disabilities requires special considerations during design and development. The guidelines presented in this thesis will help developers customize their applications for use by individuals with intellectual disabilities. Key words: Intellectual Disabilities, Physical Activity, e-Health, Gamification, Mobile Applications
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesigning game-inspired mobile applications to promote physical activity for individuals with intellectual disabilities
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel