Evaluation of a Scenario-Based approach to Systems Engineering
Abstract
Den økende forekomsten av kompleksitet i tekniske systemer krever godt samspill mellom de involverteinteressentene. Industrielt systemdesign (systems engineering) er en tverrfaglig tilnærmingtil utvikling av balanserte systemløsninger som oppfyller ulike interessenters behov. Det eren praksis som prøver å løse komplekse og teknologisk utfordrende problemer.
Modellbasert industrielt systemdesign (model-based systems engineering) er en voksende tilnærmingtil industrielt systemdesign hvor modellen av et system er sentrum for alle aktiviteter. Fordelenemed denne tilnærmingen er mange. Selv om de fleste systemer er komplekse og dynamiske,finnes det imidlertid få modeller som er komplekse eller dynamiske. For det meste er de enkleog statiske. Denne oppgaven er fokusert rundt ScOLa, et domenespesifikt modelleringsspråk somer opprettet med formålet om å støtte systemarkitekturstudier, og gjøre det mulig å beskrive ogspille scenarier. Modellering i ScOLa har blitt utført på en eksisterende planovergang for å danneet inntrykk og vurdere fordelene og nytten av denne typen modellering.
I løpet av dette prosjektet har kunnskap om ScOLa blitt tilegnet. Diskusjonen i slutten av oppgavener fokusert på hva ScOLa tilbyr sammenlignet med andre typer modeller i systemarkitekturstudier. The increasing emergence of complexity in engineering systems requires good interaction betweenthe involved stakeholders. Systems engineering is an interdisciplinary approach to developbalanced system solutions that meets diverse stakeholders needs. It is a practice that addressescomplex and technologically challenging problems.
Model based systems engineering is an emerging approach to systems engineering where themodel of a system is the center of all system engineering activities. The benefits of this approachare many. However, even though most systems are complex and dynamic, there exists few modelsthat are complex or dynamic. They are mostly simple and static. This thesis is focused aroundScOLa, a domain specific modelling language that is created with the intention of supportingsystem architecture studies and make it possible to describe and play scenarios. ScOLa has beenconducted to an existing level crossing system, to form an impression and evaluate the benefitsand usefulness of this type of modelling.
Through the project and the experiment, knowledge about ScOLa has been acquired. The discussionis focused around what ScOLa offers compared to other types of models in system architecturestudies.