dc.contributor.author | Postholm, May Britt | |
dc.contributor.author | Rokkones, Klara | |
dc.date.accessioned | 2019-10-25T12:15:47Z | |
dc.date.available | 2019-10-25T12:15:47Z | |
dc.date.created | 2013-04-20T23:42:26Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | FoU i praksis. 2013, 7 (2), 93-111. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2624471 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog matfag (RM) og teknikk og industriell produksjon (TIP). Vi ønsket å få en bedre forståelse for hvordan lærerne opplevde studiet og videre nytten av dette i praksisfeltet. Problemstillingen vi forfølger i teksten, er følgende: «Hvordan opplever lærere på videreutdanning i RM og TIP studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen?» I første del av artikkelen presenterer vi relevant forskning og teori som er anvendt for å analysere og forstå datamaterialet. Deretter gir vi en beskrivelse av innholdet i de nevnte programfagene samt innholdet i yrkesdidaktikk. Videre redegjør vi for hvordan datamaterialet ble samlet inn og analysert. Til slutt drøftes funnene i studien. Vi peker på hvordan studien kan være et bidrag til å utvikle form og innhold i videreutdanning i yrkesfaglige program, og videre på hvilken betydning læringsvilkårene kan ha i videreutdanning av lærere. I studien har vi sett at forsknings- og utviklingsarbeid er en egnet arbeidsform som kan være et bindeledd mellom læreres læring og deres yrkesutøvelse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Fagbokforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 93-111 | nb_NO |
dc.source.volume | 7 | nb_NO |
dc.source.journal | FoU i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1024780 | |
dc.description.localcode | Dette er en Open Access artikkel opprinnelig publisert i Tidsskriftet FoU i praksis. Artikkelen finnes på utgivers sider: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Tidsskrift-FoU-i-praksis#digitalt Artiklene utgis under en CC BY-NC lisens. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |