Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrank Lindseth
dc.contributor.authorMatz-Leander Solheim Wiik
dc.date.accessioned2019-10-24T14:00:11Z
dc.date.available2019-10-24T14:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624221
dc.description.abstractAutonome biler er et populært tema over hele verden. Disse kjøretøyene fungerer ved å kombinere forskjellige typer LIDAR og radarer for å kontrollere kjøretøyet og ta beslutninger, noe som ikke medfører behov for menneskelig interaksjon. De kan føre til mindre trafikk, reduserte utslipp, økt sikkerhet og flere jobber. Bilene er fortsatt i testfasen, men et stort utvalg av bil produsenter, teknologibedrifter og universiteter forsker innen feltet. Med at AI teknologi blir mer avansert, kan det antas at det ikke er så mange år før de blir kommersialisert for allmenheten. For at produsentene skal tjene penger på dem, er det det viktig at autonome biler har tillit fra allmenheten. I denne oppgaven er det utviklet et system for å håndtere bestilling av ekte autonome biler. Dette er basert på et tidligere prosjekt som bare kunne simulere bestillingen. Hovedmålet er å utvikle et system der det fungerer på ekte biler. For å løse dette, er det utviklet to mobilapplikasjoner. En app er for å håndtere kommunikasjonen mellom brukeren og bilen, den skal utføre all funksjonalitet i forbindelse med bestillingen. Den andre appen er for den autonome biln, som distribuerer sin posisjon til alle brukerne. Dette ble gjort ved å bruke de mest moderne teknologiene innen mobil app utvikling. Det er også gjennomført forskning for å vurdere om en slik app på noen måte kunne ha en effekt på om folk kan stole på autonome biler og appens suksessfaktorer. For å finne ut hvordan en slik app skal utformes, hvilket innhold den skal ha og hvilke funksjoner som er nyttig, ble både bakgrunnsundersøkelse og kvalitativ forskning utført. Den første iterasjonen ble evaluert med 5 medstudendter for å finne mulige feil i brukervennligheten. Den kvalitative testen ble utført etter å ha forbedret bruksproblemer og funksjoner som manglet fra iterasjon en, og resulterte i en endelig måling av brukervennligheten og noen indikasjoner om hvordan det kan påvirke folks tillit. Resultatene indikerer at applikasjonen har potensial og de fleste ønsket å bestille en autonom bil med den, men den har noe rom for forbedring. Det virker ikke som appen påvirker folks tillit, men det er noen funksjoner som kan implementeres for å løse dette.
dc.description.abstractFully autonomous cars are a hot topic throughout the world. These vehicles work by combining different types of LIDARs and radars to control the vehicle and make decisions, resulting in no need for human interaction. It can lead to less traffic, reduced emissions, increased security and more jobs. It is still in the testing phase, but a wide range of car manufacturers, tech companies and universities are researching within the field. With the AI technology getting more advanced, it is assumed that it is not that many years until they are getting commercialized. In order for manufacturers to earn revenue off them, it is important that it earns peoples trust and satisfies their needs. In this thesis, it is developed a system for handling the booking of real autonomous cars. This is based on a previous project that could only simulate the booking. The main goal is to develop a system where it works on real cars. In order to solve this, two mobile apps were developed. One app is for handling the communication between the user and car, taking care of all the functionality in regard to the bookings. The other app is for the autonomous car, distributing its position to all the users. This was done by using the most trending technologies within the field of mobile app development. It is also conducted research in order to evaluate if such an app in any way could have an effect on peoples trust in fully autonomous cars and its success factors. In order to find out how such an app should be designed, what content it should have and it's functions, both a background study and qualitative research were performed. The first iteration was evaluated with 5 co-students in order to find possible usability improvements. The qualitative test was conducted after improving the usability problems and features missing from iteration one, and resulted in a final usability score and some indications on how it can affect peoples trust. The results indicate that the application has potential and most people wanted to book an autonomous car using it but has some room for improvement. It does not seem like the app is affecting people's trust, but there are however some features that could be implemented to solve this.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleNAP App - En mobilapplikasjon for booking av autonome biler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel