Testing og modellering av tykke støpte aluminiumkomponenter utsatt for støtlast
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å gjennomføre eksperimentell testing av støpt aluminiumfelg utsatt for dynamisk krasjbelastning. Basert på dette vil en numerisk modell bli etablert og brukt for numerisk validering. En stor del av oppgaven er brukt på å validere det eksperimentelle testoppsettet som har blitt utviklet det foregående år med formål om å utføre dynamisk testing av aluminiumfelger. Håndtering og prosessering av sensor og måledata for å oppnå troverdige resultater er i fokus. Den numeriske modellens formål er å oppnå en tilstrekkelig nøyaktighet for å kunne anvendes for industrielle formål. The aim and primary objective of this thesis is to perform experimental testing of a cast aluminum rim subjected to dynamic crash loading. Based on this, a numerical model is to be established and used for numerical validation. A substantial part of the thesis is used to validate the experimental test setup which wasdeveloped the previous year for the purpose of performing dynamic testing of aluminum rims. Managing andprocessing sensor and measurement data in order to get trustworthy results are in focus. The numerical model aims to achieve sufficient accuracy to be used for industrial applications.