dc.contributor.advisor | Steinert, Martin | |
dc.contributor.author | Hatlem, Leif Arne | |
dc.contributor.author | Chen, John | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T14:05:53Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T14:05:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623231 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven beskriver utviklingen av en modulær forskningsplattform, gjennom utviklingen
av et fleksibelt eksperimentoppsett for forskning på simulatorer, brukergrensesnitt og fysiologi i
menneskelige operatører. Bakgrunnen og motivasjonen for et slikt oppsett bygges hovedsakelig
på argumentet om å tillate mer forskning i et høyere tempo. Vi sikter oss primært inn mot
det gryende feltet affective engineering, der eksperimenter er en kritisk faktor og det er store
kunnskapshull i dag. Gjennom å nyttiggjøre oss av fleksibilitet og gjenbruk, samt Wayfaringmetoden
gjennom en fase med pilotstudier, søker vi å la eksperimenter bli gjennomført raskere
og billigere enn i dag.
Systemutviklingen er beskrevet i to faser. Først gjennom utviklingen av nødvendige moduler,
både software og hardware, som behøves for i det overordnede systemet. Deretter beskrives en
fase med pilotstudier, der systemtesting ble gjort gjennom å sette opp og utføre et demonstrasjonseksperiment.
Eksperimentet besto av et 2x2 ANOVA-oppsett og testet to ulike alarmsystemer
under tilfeller av lav og høy arbeidsbelastning i en flysimulatorkontekst. Videre beskriver vi det
endelige konseptet og systemkapabilitetene ved enden av pilotfasen. Spesiell oppmerksomhet
ble da viet hvordan systemet oppnådde fleksibilitet og i hvilken grad systemfunksjonene kunne
generaliseres ut av demonstrasjonskonteksten. Ved avslutning av utviklingsfasen lærte vi opp en
ekstern forsker i bruk av systemet. Påfølgende dette fullførte hun selvstendig to gjennomkjøringer
av demonstrasjonseksperimentet med suksess.
Avslutningsvis i oppgaven diskuterer vi den utviklede plattformen og dens implikasjoner for
videre forskning.
En konferanseartikkel har blitt skrevet og innsendt basert på arbeidet i oppgaven. Artikkelen er
gjengitt i masteroppgaven. | |
dc.description.abstract | This thesis describes the development of a modular research platform, through the development
of a flexible experiment setup for simulator, user interface and human operators physiology
research. The background and motivation for such a setup are built mainly on the argument of
allowing more research to be performed quicker. We aim mainly at the emerging field of affective
engineering, where experiments are a crucial factor and there are large knowledge gaps today.
Leveraging flexibility and re-use as well as using the method of Wayfaring through a pilot study
phase, we aim to allow experiments to be run quicker and cheaper than today.
The system development is described in two phases. Firstly through the development of necessary
modules, both physical and software, needed for the overall system to run. Secondly, through
a pilot study phase where system testing was carried out by setting up and piloting a proof of
concept experiment. The experiment was a 2x2 ANOVA setup testing two different alarm systems
under high and low workload intensity in a flight simulator setting. Moreover, we describe the
final concept and capabilities at the end of the pilot study phase. Special attention was devoted
to how the system achieved flexibility and to what extent system functions were generalizable
from the proof-of-concept context. At the conclusion of development, we trained an external
researcher in using the system. Following this, she independently completed two runs of the
proof-of-concept experiment with success.
Lastly, we discuss the developed platform and its implications for further research.
A conference article has been written and submitted based on the work in the thesis, and is
reproduced within. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | A Modular Research Platform | |
dc.type | Master thesis | |