A Modular Research Platform
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623231Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven beskriver utviklingen av en modulær forskningsplattform, gjennom utviklingenav et fleksibelt eksperimentoppsett for forskning på simulatorer, brukergrensesnitt og fysiologi imenneskelige operatører. Bakgrunnen og motivasjonen for et slikt oppsett bygges hovedsakeligpå argumentet om å tillate mer forskning i et høyere tempo. Vi sikter oss primært inn motdet gryende feltet affective engineering, der eksperimenter er en kritisk faktor og det er storekunnskapshull i dag. Gjennom å nyttiggjøre oss av fleksibilitet og gjenbruk, samt Wayfaringmetodengjennom en fase med pilotstudier, søker vi å la eksperimenter bli gjennomført raskereog billigere enn i dag.Systemutviklingen er beskrevet i to faser. Først gjennom utviklingen av nødvendige moduler,både software og hardware, som behøves for i det overordnede systemet. Deretter beskrives enfase med pilotstudier, der systemtesting ble gjort gjennom å sette opp og utføre et demonstrasjonseksperiment.Eksperimentet besto av et 2x2 ANOVA-oppsett og testet to ulike alarmsystemerunder tilfeller av lav og høy arbeidsbelastning i en flysimulatorkontekst. Videre beskriver vi detendelige konseptet og systemkapabilitetene ved enden av pilotfasen. Spesiell oppmerksomhetble da viet hvordan systemet oppnådde fleksibilitet og i hvilken grad systemfunksjonene kunnegeneraliseres ut av demonstrasjonskonteksten. Ved avslutning av utviklingsfasen lærte vi opp enekstern forsker i bruk av systemet. Påfølgende dette fullførte hun selvstendig to gjennomkjøringerav demonstrasjonseksperimentet med suksess.Avslutningsvis i oppgaven diskuterer vi den utviklede plattformen og dens implikasjoner forvidere forskning.En konferanseartikkel har blitt skrevet og innsendt basert på arbeidet i oppgaven. Artikkelen ergjengitt i masteroppgaven. This thesis describes the development of a modular research platform, through the developmentof a flexible experiment setup for simulator, user interface and human operators physiologyresearch. The background and motivation for such a setup are built mainly on the argument ofallowing more research to be performed quicker. We aim mainly at the emerging field of affectiveengineering, where experiments are a crucial factor and there are large knowledge gaps today.Leveraging flexibility and re-use as well as using the method of Wayfaring through a pilot studyphase, we aim to allow experiments to be run quicker and cheaper than today.The system development is described in two phases. Firstly through the development of necessarymodules, both physical and software, needed for the overall system to run. Secondly, througha pilot study phase where system testing was carried out by setting up and piloting a proof ofconcept experiment. The experiment was a 2x2 ANOVA setup testing two different alarm systemsunder high and low workload intensity in a flight simulator setting. Moreover, we describe thefinal concept and capabilities at the end of the pilot study phase. Special attention was devotedto how the system achieved flexibility and to what extent system functions were generalizablefrom the proof-of-concept context. At the conclusion of development, we trained an externalresearcher in using the system. Following this, she independently completed two runs of theproof-of-concept experiment with success.Lastly, we discuss the developed platform and its implications for further research.A conference article has been written and submitted based on the work in the thesis, and isreproduced within.