Casestudie om utvikling av fremdrift og styring til en elektrisk ferje: identifisering av nøkkelparametre for en fleksiblel modulær designprosess
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623219Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tradisjonell produktutvikling er i økende grad nødt til å tilfredsstille etterspørsel, kunderog konkurranse, noe som gjør utviklingsmetoder som tar hensyn til risiko, kundeverdiog omarbeiding mer aktuelle. Set-Based Concurrent Engineering, Agile og Lean Produktutviklingforsøker å implementere denne fleksibiliteten, som mangler i tradisjonellproduktutvikling. Dessverre er det manglende bevis på fordeler og ulemper ved disseutviklingsmetodene. En litteraturstudie som utforsker disse metodene danner grunnlagetfor å formulere forskningsspørsmålet: I hvilken grad kan en spesifikk designløsning utvidestil en fleksibel, modulær prosess ved å identifisere nøkkelparametere gjennom utvikling?I denne masteroppgaven, er den spesifikke designløsningen et casestudie, bestående avutvikling av fremdrift- og styresystem for en elektrisk ferje. For å gjennomføre dettebenyttes en strukturert metode basert på Set-Based Concurrent Engineering BaselineModel, for å danne et fem-stegs rammeverk for utviklingen, med inspirasjon fra Agile ogLean Produktutvikling. Fleksibiliteten disse utviklingsmetodene besitter gjør det mulig åidentifisere nøkkelparametere som er essensielle for å utvide den spesifikke designløsningen.
Steg 1 av fem i rammeverket består av å identifisere interessenter og deres verdier, samtå prioritere disse. Videre deles systemet inn i delsystem, hvor designområdet og gradav utvikling defineres. Steg 3 består av å fylle kunnskapsmangler, samt å identifiserefunksjon, teori og videre prosess knyttet til hvert delsystem. Neste steg utforskerdelsystem-kombinasjoner, utbytte- og avgrensningsgrafer, samt etablerer kontakt medleverandører. Siste steg oppsummerer systemdesignløsningen. Resultatet fra casestudieter en thruster for fremdrift, snekkegir og BLDC motor til styring og en spesialtilpasset akslingfor å forbinde disse. Basert på læring i løpet av casestudiet er en prosess for å utvikleet fleksibelt og modulært design presentert. Nøkkelparametere som stimulerer fremgangi prosessen er kartlagt, og et forsøk på å generalisere metoden er gjennomført. Prosessenbestår av ni steg, hvor muligheten for kontinuerlig forbedring er prioritert. Nøkkelparametere,som kriterier og tekniske spesifikasjoner, er nødvendige for å stimulere og organisereutviklingen, og må utnyttes. Prosessen verifiseres ved å gjøre resultatet fra casestudietfleksibelt. Dermed kan produktet ta hensyn til endringer i spesifikasjoner underveis.
Rammeverket som er benyttet i casestudiet tilfører verdi til produktutviklingslitteratur,gjennom en detaljert beskrivelse av metodeverktøy, og demonstrerer bruken i et komplekstproduktutviklingsprosjekt. Videre vil nøkkelparametere som sikrer en fleksibel,modulær designprosess identifiseres i ni steg. Den fleksible prosessen vil redusere nødvendigomarbeiding, og dermed sikre mindre sløsing av ressurser og øke produktet sinverdi. Fleksibilitet er imperativt slik at produktet overlever utviklingsprosessen, samt åøke produktet sin verdi for interessenter. As Traditional Product Development (PD) is evolving to meet the demands of the market,customer and competition, methodologies which better accommodate risk, customer valueand rework are of increasing importance. Set-Based Concurrent Engineering, Agile andLean PD all strive to implement flexibility, which Traditional PD lacks. However, evidenceof these methodologies’ successes and drawbacks in PD are insufficient. A literature studyon PD methodology provides the foundation for formulating the research question: Towhat extent can a specific design solution be expanded to a flexible, modular process byidentifying key parameters throughout development? In this thesis, the specific designsolution consists of developing a propulsion and steering system, as a case study, for anelectric ferry. To accomplish this, a structured method using the Set-Based ConcurrentEngineering Baseline Model with inspiration from Agile and Lean PD is compiled into afive-stage framework. The flexibility ingrained in these processes enables identification ofkey parameters necessary to expand the specific design solution.
The first Stage of the five-stage framework consists of identifying stakeholders and valueswith their respective priority. Next, the system is divided into subsystems, where thedesign space is mapped, and the level of development is decided. Stage 3 consists of closingknowledge gaps and identifying function, theory and further process for each subsystem.The fourth Stage explores system sets, limit and trade-off curves and establishes contactwith suppliers. The final Stage summarises the final system design. The case studyresult is a podded thruster for propulsion, worm gear and BLDC motor for steering anda custom shaft for their connection. Based on learning from the case study, a process tomake a flexible, modular design is presented. Key parameters that stimulate progress inthe design process are mapped out, and an attempt is made to generalise the method.The process consists of nine steps, where the possibility of continuous improvement is apriority. Key parameters, such as criteria and technical requirements, are necessary todrive and organise development and must be taken advantage of. The nine-step process isvalidated by applying it to the system development, making the case study result flexible,in response to changing input parameters.
The framework employed in this case study is a significant contribution to PD literaturethrough the detailed description of methodology tools, illustrating its use in a comprehensivePD project. Furthermore, key parameters to ensure a flexible, modular designprocess are identified using the nine-step process. The flexible process will reduce reworkas a result of changes in demands during PD, thereby minimising waste and increasingthe value of the final product. Flexibility is imperative such that products survive thedevelopment process and cultivate value for the stakeholders.