Samfunnsansvar i ideelle organisasjoner - en casestudie av Norges Røde Kors
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623175Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Sammendrag
Dette er en case-studie av Røde Kors Norge. Formålet i denne studien har vært å karakteriserehva samfunnsansvar er i en ideell organisasjon og hvordan disse samfunnsansvarstiltakenestyres. Vi har også sett på ulike tilnærminger som kan føre til at samfunnsansvarstiltak blir tatt.Ideelle organisasjoner har mange av de samme behovene som profittmaksimerende bedrifter.Likevel har kombinasjonen ideelle organisasjoner og samfunnsansvar vært lite empirisk forsketpå tidligere. Røde Kors er en viktig samfunnsaktør i Norge, og dette har vært noe av hvorfordet var så interessant for oss å gå i dybden på dette. Vi har sett på dette i lys avproblemstillingen:
Hva karakteriserer og hvordan styres samfunnsansvar i en ideell organisasjon?- en casestudie av Røde Kors Norge
Vår empiri er samlet på bakgrunn av en kvalitativ strategi, og vi har gjort dette ved å bruke enkombinasjon av dokumentstudie og ti dybdeintervju av utvalgte respondenter franasjonalkontoret til Røde Kors.
I denne studien kommer vi frem til fire funn. Vårt første funn er at bærekraft også er viktig nårvi snakker om samfunnsansvar i Røde Kors. Bærekraft i denne sammenhengen var i bredforstand, og ble nevnt spesielt da de snakket om å ha en bærekraftig organisasjon. Vårt andrefunn er at vi finner en rekke karakteristikker på samfunnsansvaret i Røde Kors. Overordnet kanvi si at vi finner seks karakteristikker som kan belyse samfunnsansvar i Røde Kors: frivillighet,håndtering eksternaliteter, orientering mot flere interessenter, sosial og økonomisk tilpasning,praksis og verdier og mer enn filantropi. Vårt tredje funn er at Røde Kors i stor grad akseptertesitt ansvar for å ivareta en rekke ulike interessenter, samt at våre respondenter var drevet av enindre motivasjon, og et ønske om å gjøre godt. Disse tilnærmingene kan fungere som en driverfor enkelte av samfunnsansvarstiltakene de gjør i større grad. Vårt fjerde funn er at vi finner enform for kulturell kontroll i Røde Kors. Denne formen for styring kan knyttes til enkelte avsamfunnsansvarstiltakene de gjør. This is a case study of the Norwegian Red Cross. The purpose of this study has been tocharacterize what corporate social responsibility (CSR) entails, and how CSR initiatives aremanaged, in a non-profit organization. We have also identified different drivers that could leadto CSR initiatives. Non-profit organizations have many of the same needs that profitmaximizing corporations do, but there has still not been conducted much empirical research onthe combination of CSR and non-profit organizations. The Norwegian Red Cross has animportant presence in the Norwegian society, which is partly why we found this topic and thisorganization interesting. Our research question is as follows:
What characterizes CSR and the way it is managed in a non-profit organization?- a case study of the Norwegian Red Cross
Our empirical data is collected using a qualitative strategy, through a combination of documentanalysis and ten in-depth interviews with respondents from the Norwegian Red Cross’headquarters.
This study has four findings. Our first finding is that sustainability is important when talkingabout CSR in the Norwegian Red Cross. In this context we take a broad view of the termsustainability, and having a sustainable organization was a frequent topic among therespondents. Our second finding is that we can find several CSR characteristics in theNorwegian Red Cross. Overall, we found six CSR characteristics: voluntary, managingexternalities, multiple stakeholder orientation, social and economic alignment, practices andvalues and beyond philanthropy. Our third finding is that there was a high degree of acceptanceof their responsibility for several different stakeholders, and that our respondents were drivenby an intrinsic motivation and a need to do good. These two approaches can both work asdrivers for some of their CSR initiatives. Our fourth finding is that we can identify the use ofcultural control in the Norwegian Red Cross, and the findings suggest that this control isconnected to the management of some of their CSR initiatives.