Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverby, Harald
dc.contributor.authorAckermann, Mathias
dc.date.accessioned2019-10-18T14:00:53Z
dc.date.available2019-10-18T14:00:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623158
dc.description.abstractSmarttelefoner og tilhørende bruk av mobile tjenester har blitt en stor del av folks hverdag. En stor del forskning, penger og investeringer går til å forbedre mobile nettverk, noe som igjen forbedrer brukeropplevelsen. Tilgang til mobile nettverk er dog ikke en offentlig gode. Dermed vil prisene for tilgang til mobile nettverk, typisk gjennom mobilabonnementer, ha en samfunnsinteresse. I smarttelefonens gylne æra er det viktigste aspektet ved et mobilabonnement databruk. Det viser seg at norske mobilbrukere betaler en betydelig høyere pris per datavolum enn deres nordiske naboer. Dette er tema for en pågående mediedebatt. Denne masteroppgaven kan bli sett på som et bidrag til denne debatten, hvor mulige årsaker bak prisulikhetene ved mobilabonnementer har blitt undersøkt. Vi har utført en sammenlignende studie mellom Norge, Sverige, Danmark og Finland. Oversikten over relaterte arbeider viser at økonomiske og regulatoriske aspekter ved mobil telekommunikasjon har blitt undersøkt ekstensivt. Men, så vidt denne forfatteren er bekjent, eksisterer det ingen tidligere sammenlignende studier mellom disse landene, hvor hensikten er å avsløre årsakene bak prisulikhetene ved mobilabonnementer. Til dette formålet ble kombinerte metoder tatt i bruk som forskningsdesign. En litteraturstudie, tre ekspertintervjuer med et semistrukturert format og en sekundærdata-analyse har blitt gjennomført. Denne masteroppgaven presenterer bakgrunnskunnskapene som behøves for å gjennomføre studien, forskningsmetodene, resultatene av forskningen and konklusjonene vi kan trekke ut fra resultatene. Resultatene indikerer at prisforskjellene skyldes en blanding av kostnadsrelaterte og markedsrelaterte årsaker. Vi argumenterer for at prisforskjellene mellom Norge og Sverige, hovedsakelig skyldes markedsrelaterte årsaker. Prisforskjellene mellom Norge og Danmark skyldes markeds- og kostnadsrelaterte årsaker i omtrent like stor grad. Prisforskjellene mellom Norge og Finland derimot er hovedsakelig basert på kostnadsrelaterte årsaker. Videre oppdaget vi at den faktoren som alene stod for størst del av prisulikhetene, er den manglende infrastrukturbaserte konkurransen i Norge.
dc.description.abstractSmartphones and the associated use of mobile services have become a big part of peoples' everyday lives. A lot of research, money and investments go into improving mobile networks, which in turn enhances the user experience. Access to mobile networks is however not a public good. Thus, the prices of access to mobile networks, typically through mobile subscriptions, carries a socioeconomic interest. With the widespread adoption of smartphones one of the more important attributes for a mobile subscription is the amount of data included. As it turns out, Norwegian mobile subscribers pay a significantly higher price per data volume compared to their Nordic counterparts. This is the topic of an ongoing media debate. This thesis is a contribution to this debate, where possible causes behind the price differences of mobile subscriptions have been examined. We have conducted a comparative study between Norway, Sweden, Denmark and Finland where prices and costs of mobile operators in these four countries have been investigated. The overview of related works reveal that economic and regulatory aspects of mobile telecommunications has been researched extensively. However, to this author's knowledge, no previous comparative studies between these countries of this type have been conducted. To this end, a mixed methods research design was utilized. A literature review, three expert interviews with a semi-structured form and a secondary data analysis have been conducted. This thesis presents the background knowledge needed to conduct this study, the methodologies used to carry out the research, the results of the three research methods and the conclusions we can draw from the study. The results indicate that the price differences in mobile subscriptions are due to a combination of cost-related reasons and market-related reasons. We argue that the price differences of mobile subscriptions between Norway and Sweden are mainly due to market-related reasons. The price differences between Norway and Denmark are explainable by both cost-related and market-related reasons to a roughly equal extent. We also found that the price differences between Norway and Finland are mainly due to cost-related reasons. Further we found that the single largest factor in describing the price differences is the lack of infrastructure-based competition in Norway.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Study of the Mobile Markets in Norway, Sweden, Denmark and Finland
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel