Show simple item record

dc.contributor.advisorStorm, Leif Erik
dc.contributor.authorWedum, Fridtjof
dc.contributor.authorSaunes, Ruben
dc.date.accessioned2019-10-18T14:00:14Z
dc.date.available2019-10-18T14:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623128
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i samarbeid med ØM. Fjeld AS og Moelven Byggmodul Hjellum AS. Oppgaven har sammenlignet to ulike byggemetoder, plassbygd og modulbygd på generelt- og spesifikt grunnlag gjennom tildelingskriteriene fra Elverum kommune for Ydalir skole. Dette har blitt gjort med hjelp av et referanseprosjekt av hver byggtype. Resultatene funnet i denne oppgaven kan brukes av nye byggherrer til å gjøre et lettere valg på hva slags byggemetode de skal velge når de skal sette opp nybygg. Oppgaven bygger på tildelingskriteriene til Elverum kommune som ble brukt på Ydalir skole. Samt noen generelle punkter som: arbeidsprosessen, transport og logistikk og Helse, Miljø og sikkerhet. Informasjonen er hentet gjennom litteraturstudier, kvalitative intervjuer og observasjonsstudier. Studiene som har blitt gjort har hentet ut generell og noe mer spesifikk informasjon for byggemetodene som blir brukt på disse prosjektene. Analysen vår tar for seg begge byggemetodene, og sammenligner de opp mot i hverandre og på hvilke punkter de ulike metodene gjør det bra og dårlig. Siden ikke alle tildelingskriterier er like lette å måle har ikke alle punkter blitt vektlagt like grundig som de ville blitt i en anbudsprosess. Konkludert er moduler en byggemetode man velger om man vil ha kort byggeprosess og lave totalkostnader, mens plassbygd vil kreve en lenger byggetid og en høyere totalkostnad. Positivt for plassbygd er at brukere og byggherre vil kunne være med å tilpasse bygget i en stor grad samt at utformingen kan variere meget fra bygg til bygg. Dette er muligheter man ikke får med moduler, der bygget kommer ferdig fra fabrikk hver gang og brukere og byggherre har små valgmuligheter i tilvalgsprosessen.
dc.description.abstractThis paper has been written in cooperation with ØM Fjeld AS and Moelven Byggmoudul Hjellum AS. This paper has compared two different construction methods, in situ construction and modular buildings. The comparison consist of: comparison of general and specific basis through award criterias from Elverum municipality which have been used when building Ydalir school. For the comparison it has been used two reference projects, one project from each building methode. The result from this thesis will serve as a guide for new builders for which building methode to make use of. The thesis is partely based on the award criteria from Elverum municipality together with some general topics while building. Topics as working process, transport and logistics and enviorment, health and safety have been added outside from the award criteria. The information is gathered through literature studies, qualitative interviews and observation studies. The study have been based on gathering generall information about the construction methods and spesific information about the construction methods from the reference projects. The analysis deals with either constructin methods and compares them against each other. The comparison shows which criteria the construction methods benefits from. Some of the criterias is given small attention, because some of them is not easy to measure. The conclusion is to choose modular buildings if you want the project to benefit from short building process and low total cost. Meanwhile choose in situ construction if the project needs a longer time limit and has a bigger budget. A positive factor for in situ construction is that the builder and user have the opportunity to modify the building on a larger scale, and the design will vary from building to building. Modular building lacks this possibility since every part of the building is prefabricated from the factory resulting in less interplay between the builder and the user.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenligning av byggemetoder
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record