Extracting Mapped Hazards from Electronic Navigational Charts for ASV Collision Avoidance
Abstract
Det finnes mange Elektroniske Navigasjonskart med detaljert beskrivelse om det maritimemiljøet tilgjengelig idag. Disse kartene er laget av hydrografiske kontorer, hvor de følgeret standardisert format som gjør det mulig ådele maritime kart. I denne oppgaven utforskerjeg mulighetene for åbruke elektroniske kart for navigatoriske formål for et autonomt over-flatefartøy.Denne oppgaven er et bidrag til et anti-kollisjonssystem som er spesifisert formelt settav Johansen og senere implementert av Hagen. En applikasjon som ekstra-herer farer fra et elektronisk kart er implementert. I tillegg er et sanntidssystem sombruker de ekstraherte farene ogsåimplementert som et undersystem av tidligere imple-menteringer. Et autonomt overflatefartøy er simulert i forkjellige situasjoner, med oguten anti-grunnstøtningssystem, og resulterende oppførsel er sammenlignet og analysert.Anti-grunnstøtningssystemet er implementert med bruk av ROS som rammeverk og brukerGDAL/OGR for åaksessere den elektroniske kartdataen.Simuleringene demonstrerte både forventet og uforventet oppførsel av anti - grunnstøt-ningssystemet. Anti-grunnstøtningssystemet påvirket det autonome overflatefartøyet slikat det unngikk de ekstraherte farene. En metode for åunngågrunnstøtning og represen-tasjonen av farer viste lovende resultater med hensyn til sanntidsbegrensninger og evne tilåoppdage farer. Derimot, såer ikke implementasjonen feilfri og forbedringer er nødvendigfor fremtidige applikasjoner. There are multiple Electronic Navigational Charts (ENC) with detailed information aboutthe maritime environment available today. These maps are made by Hydrographic Offices,and they follow a standardized format that makes it possible to unify the transfer of mar-itime map data. In this thesis I explore options for using this information for navigationalpurposes for an Autonomous Surface Vessel (ASV).The thesis is a contribution to a Collision Avoidance System (CAS) that was formallycarried out by Johansen and later implemented by Hagen. An application extract-ing hazards from an ENC is implemented. Additionally, a real-time anti-grounding systemthat uses the extracted information is implemented as a subsystem of previous implemen-tations. Different situations of the ASV are simulated, with and without the anti-groundingsystem and the resulting system behaviour is compared and analyzed. The anti-groundingsystem is implemented using ROS as a framework and utilizes GDAL/OGR to access thedata of the ENC.The simulations demonstrated both predicted behaviour, as well as unexpected be-haviour from the anti-grounding system. The anti-grounding system made the ASV avoidhazards based on the extracted hazard map. A method of grounding avoidance and thehazard representation showed promise with respect to real-time constraints and ability todetect hazards. However, the implementations are not flawless and improvements are nec-essary for future applications.