Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Lillnb_NO
dc.contributor.authorHolmelid Myhr, Kristinanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:13:34Z
dc.date.available2014-12-19T14:13:34Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2008nb_NO
dc.identifier350916nb_NO
dc.identifierntnudaim:3809nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262208
dc.description.abstractI et samfunn der det stadig legges mer press på effektivisering i arbeidsforhold er offentlig sektor og sykehus på ingen måte noe unntak. Den siste tiden har man kunnet lese om store nedskjæringer i budsjettet til Rikshospitalet. Foruten fokus på digitalisering av informasjon i offentlig sektor er det lite fokus på kommunikasjon og koordinasjonsløsninger. I følgende studie vil man stifte nærmere bekjentskap til en prototype som inneholder kontekstinformasjon og ulike kommunikasjonsformer. Gjennom bedre prioriteringer og valg kan brukere lettere informere andre om sin tilgjengelighetsstatus og aktivitet. I tillegg berører studiet hvordan integrering kan gjøre at prototypen får enda mer nytte. Dette temaet er interessant fordi helsesektoren og sykehus står oven for store organisatoriske endringer. De er gjort få studier av slike kommunikasjonssystemer her til lands og det er utrolig spennende å kunne se hvordan utvikling av IKT kan hjelpe til med å forbedre kommunikasjon og koordinasjon i en organisasjon Alle data fra studiet er hentet gjennom kvalitativ metode, der observasjon og samtaleintervjuer har hjulpet meg med å få en fullstendig forståelse for de ansattes bruk av kommunikasjonssystemer på Rikshospitalet. Gjennom observasjon stiftet jeg nærmere bekjentskap til de kommunikasjonssystemer som var tilgjengelig for ansatte på sengeposten, i tillegg til at jeg også så dem i bruk. Under samtaleintervjuene brukte jeg denne kunnskapen til å finne ut hvordan man kunne gjøre en god evaluering på prototypen. Prototypen har gode egenskaper men under intervjuene fant jeg at det var noen elementer som kunne endres på. Dette var adresseboken ikoner, og prioriteringsvalg. Prioritering av meldinger og annen form for kommunikasjon gjøres i alle sammenhenger, men kan fort bli risikabelt hvis man prioriterer bort en calling ut i fra det nummeret man ser på displayet. En slik risiko vil med prototypen minske radikalt da brukere på begge sider har mulighet sette prioriteringer når det gjelder tilgjengelighetsstatus, aktivitet, valg av kommunikasjonsform samt sette prioritet på melding ut fra haste grad. Ulike grader av integrering av prototypen til informasjonssystemer vil i oppgaven både vise seg å være en fordel for bedre brukervennlighet, men kan også skape mye kompleksitet i systemer og kaos.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE7 kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.titleLeger og sykepleieres prioritering i kommunikasjonssammenheng på sengepostnb_NO
dc.title.alternativeDoctors and Nurses use of Prioritizing in Communication Connections at a Hospital Wardnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel