Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndresen, Steinarnb_NO
dc.contributor.authorIndredavik, Bårdnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:13:27Z
dc.date.available2014-12-19T14:13:27Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2008nb_NO
dc.identifier350620nb_NO
dc.identifierntnudaim:4244nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262163
dc.description.abstractIntelligente Transport Systemer (ITS) er løsninger som benytter seg av IKT for å bidra til mer sikkerhet og effektivitet i samferdselssektoren. En viktig faktor innen ITS er kommunikasjon mellom kjøretøy og mellom infrastruktur og kjøretøy. CALM er et standardiseringsprosjekt for kommunikasjonsteknologier, og CVIS er et fireårig prosjekt for å realisere en rekke mål innenfor ITS. Denne oppgaven presenterer og vurderer mulige teknologier som eventuelt kan benyttes for å realisere et kontinuerlig nettverk i et veisystem. Disse teknologiene sammenlignes i et tekno-økonomisk perspektiv. En vurdering av viktige utfordringer ved utbygging av kontinuerlig nett langs vei presenteres også. Basert på den teknologiske gjennomgangen, og utfordringer ved ITS-utbygging, er det gjennomført en case-oppgave som vurderer mulighetene for at Trondheim skal bli et teststed i CVIS-prosjektet. Denne oppgaven tar for seg veistrekningen Trondheim-Værnes. Forslag til ny infrastruktur for å nå noen av målsettingene i CVIS blir gitt, samt kostnadsestimater for Wi-Fi og WiMAX-utbygging. Resultatene av kostnadsberegningene viser at WiMAX vil være mer kostnadseffektiv som kontinuerlig nett mellom Trondheim og Værnes enn Wi-Fi. Å bygge ut UMTS og CDMA450-nett som gir like stor overføringshastighet som WiMAX og Wi-Fi er ikke kostnadseffektivt. Resultatene fra case-oppgaven, de generelle kostnadsestimatene og den teknologiske oversikten, brukes til å drøfte mulighetene for overføringsteknologiene i et ITS-system. Alle har sine styrker og svakheter. Det er derfor ikke mulig å peke på en overføringsteknologi som bør anbefales generelt, fordi rekkevidde, mobilitet og overføringshastighet har innebygde motsetninger. Eksisterende overføringsteknologier blir også sammenlignet med teknologier som kommer i nærmeste framtid, såkalte 4G-teknknologier. I et framtidsperspektiv ser det ut til å gå mot en samling med IP som transportbærer, og de fleste teknologier går mot forksjellige typer av OFDMA som multippel aksess-teknikk. Likevel ser det ut til at det blir flere og ikke færre nett-teknologier i nærmeste framtid. Alle fire eksisterende teknologier har videreføringer og forbedringer under utvikling. En viktig utfordring framover blir derfor å utvikle sømløs overgang mellom overføringsteknologier. Forbedringer i teknologier vil bidra til å øke nytten og potensialet til ITS.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE7 kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.titleTekno-økonomisk vurdering av ITS-implementering: Realisering av kontinuerlig nett langs veinb_NO
dc.title.alternativeTechno/Economic Assessment of Implementation Options ITSnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber123nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel