dc.contributor.advisor | Andresen, Steinar | nb_NO |
dc.contributor.author | Indredavik, Bård | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:13:27Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:13:27Z | |
dc.date.created | 2010-09-10 | nb_NO |
dc.date.issued | 2008 | nb_NO |
dc.identifier | 350620 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:4244 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/262163 | |
dc.description.abstract | Intelligente Transport Systemer (ITS) er løsninger som benytter seg av IKT for å bidra til mer sikkerhet og effektivitet i samferdselssektoren. En viktig faktor innen ITS er kommunikasjon mellom kjøretøy og mellom infrastruktur og kjøretøy. CALM er et standardiseringsprosjekt for kommunikasjonsteknologier, og CVIS er et fireårig prosjekt for å realisere en rekke mål innenfor ITS. Denne oppgaven presenterer og vurderer mulige teknologier som eventuelt kan benyttes for å realisere et kontinuerlig nettverk i et veisystem. Disse teknologiene sammenlignes i et tekno-økonomisk perspektiv. En vurdering av viktige utfordringer ved utbygging av kontinuerlig nett langs vei presenteres også. Basert på den teknologiske gjennomgangen, og utfordringer ved ITS-utbygging, er det gjennomført en case-oppgave som vurderer mulighetene for at Trondheim skal bli et teststed i CVIS-prosjektet. Denne oppgaven tar for seg veistrekningen Trondheim-Værnes. Forslag til ny infrastruktur for å nå noen av målsettingene i CVIS blir gitt, samt kostnadsestimater for Wi-Fi og WiMAX-utbygging. Resultatene av kostnadsberegningene viser at WiMAX vil være mer kostnadseffektiv som kontinuerlig nett mellom Trondheim og Værnes enn Wi-Fi. Å bygge ut UMTS og CDMA450-nett som gir like stor overføringshastighet som WiMAX og Wi-Fi er ikke kostnadseffektivt. Resultatene fra case-oppgaven, de generelle kostnadsestimatene og den teknologiske oversikten, brukes til å drøfte mulighetene for overføringsteknologiene i et ITS-system. Alle har sine styrker og svakheter. Det er derfor ikke mulig å peke på en overføringsteknologi som bør anbefales generelt, fordi rekkevidde, mobilitet og overføringshastighet har innebygde motsetninger. Eksisterende overføringsteknologier blir også sammenlignet med teknologier som kommer i nærmeste framtid, såkalte 4G-teknknologier. I et framtidsperspektiv ser det ut til å gå mot en samling med IP som transportbærer, og de fleste teknologier går mot forksjellige typer av OFDMA som multippel aksess-teknikk. Likevel ser det ut til at det blir flere og ikke færre nett-teknologier i nærmeste framtid. Alle fire eksisterende teknologier har videreføringer og forbedringer under utvikling. En viktig utfordring framover blir derfor å utvikle sømløs overgang mellom overføringsteknologier. Forbedringer i teknologier vil bidra til å øke nytten og potensialet til ITS. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for telematikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | SIE7 kommunikasjonsteknologi | no_NO |
dc.subject | Telematikk | no_NO |
dc.title | Tekno-økonomisk vurdering av ITS-implementering: Realisering av kontinuerlig nett langs vei | nb_NO |
dc.title.alternative | Techno/Economic Assessment of Implementation Options ITS | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 123 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikk | nb_NO |