Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndresen, Steinarnb_NO
dc.contributor.authorHagan, Bjørn-Viggonb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:13:21Z
dc.date.available2014-12-19T14:13:21Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2007nb_NO
dc.identifier350474nb_NO
dc.identifierntnudaim:3590nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262129
dc.description.abstractUtviklingen av trådløse teknologier gir opphav til stadig flere bruksområder. I denne oppgaven har jeg sett på tre av dem, nemlig kommunikasjon med kjøretøy i fart, SRO for veibelysning og vei-instrumentering. For hvert bruksområde har jeg utarbeidet forretningsmodeller basert på Alexander Osterwalders ontologi. En forretningsmodell er en konseptuell fremstilling av en virksomhet, og er ment å gi en lettfattelig, men likevel detaljert oversikt med mål om å gjøre det lettere å oppnå økonomisk gevinst. CALM er et sett av standarder under utvikling, og har som formål å støtte trådløs kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastruktur langs veikanten. Implementert i bilen med blant annet router, sensorer, CPU og interface vil CALM kunne tilby en rekke tjenester innenfor sikkerhet, informasjon og underholdning. Dermed kan sjåfører og passasjerer blant mye annet advares mot trafikkfarlige forhold, ledes til nærmeste ledige parkeringsplass eller surfe på internett. CALM kan gi store inntekter fra salg av både sikkerhetsmessige og kommersielle tjenester, samt bidra til en betydelig ulykkesreduksjon langs veiene. Styring, regulering og overvåkning (SRO) for intelligent veibelysning er en nyvinning som kan medføre store besparelser i forbindelse med drift og vedlikehold av veibelysningsanlegg. Blant annet kan det realiseres dimming av lys, kontinuerlig overvåkning av anlegg, automatisk genererte feilmeldinger, med mer - hvor alt bidrar til mer effektivt energiforbruk. Et problemområde i denne sammenhengen er kommunikasjon, hvor tilstedeværelsen av et trådløst datanettverk gir muligheten for hurtig signaloverføring og god kapasitet. Både for eiere og driftsansvarlige for veilysanleggene er dette interessant, og begge parter kan oppnå besparelser. Vei-instrumentering er en fellesbetegnelse for bruk av automatisert verktøy langs vei, som for eksempel trafikklys, fotobokser eller lystavler. Mange slike instrumenter krever forbindelse med en sentral, noe som ofte skaper problemer der det ikke er umiddelbar nettverkstilgang. Trådløs kommunikasjon fremstår som en ideell løsning på disse vanskelighetene, og vil gjøre det vesentlig mindre komplisert å installere nytt utstyr. Økt bruk av vei-instrumentering kan blant annet bidra til informasjonsdeling, trafikkovervåkning, forbedret flyt i trafikken og økt trafikksikkerhet. Incentivene for dette er at Statens Vegvesen gjerne ønsker å yte trafikantene bedre service, samt redusere antallet ulykker. Da både utbygging og drift av eventuelle trådløse nettverk langs veier vil være ressurskrevende og kostbart, er det en naturlig fordel at det eksisterer flere mulige bruksområder. Et felles nettverk gjør at kostnader og risiko kan fordeles, og felles mekanismer for backup og sikkerhet kan benyttes. Videre er det enkelt å dele informasjon ved bruk av felles ressurser, for eksempel ved at et overvåkningsanlegg rapporterer informasjon som er relevant både for belysningsbehov, informasjonstjenester i CALM, samt til bruk på lystavler langs veien. Av aktuelle teknologier for aksessnettet fremstår WLAN ved bruk av Wi-Fi som et alternativ som vil kunne gi gode overføringshastigheter og høy kapasitet, og i tillegg lett kan designes for å tilpasse bruksbehovene best mulig. Eventuelt kan Wi-Fi komplementeres med billigere utbygging av mobilteknologier i mindre tettbebygde strøk. En potensiell realisering vil være å plassere aksesspunkter i en viss andel lyktestolper langs veien, med mating fra fibernettverk eller Wi-MAX via radiolinker i stolpene. For videre kommunikasjon til belysningen i hver eneste stolpe er power line communication en potensiell løsning. Finansiering av utbyggingen vil komme på store beløp, men med de store samfunnsøkonomiske fordelene som kan oppnås er det grunn til å tro at det offentlige vil være interessert i å bidra med tunge investeringer. Uansett er det ingen tvil om at trådløse nettverk langs veier er et konsept som vil bli spennende å følge i årene som kommer.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE7 kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.titleForretningsmodeller for trådløsutbygging langs veinb_NO
dc.title.alternativeBusiness Models for constructing wireless roadside Networksnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber145nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel