dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. Ytterligere forklart dreier det seg om elevenes opplevelse av prestasjonsorientert målstruktur, læringsorientert målstruktur, indre motivasjon, innsats, selvvurdering av kompetanse og skolestress. Det er i denne studien anvendt en kvantitativ metode og for å besvare studiens problemstilling er det benyttet spørreundersøkelser for å samle inn data fra fem ungdomsskoler. Ved to av ungdomsskolene mottar elevene underveisvurdering med karakterer, mens i de tre andre ungdomsskolene mottar elevene karakterfri underveisvurdering. Spørreundersøkelsene ble besvart av elevene, og det endelige utvalget består av 1071 elever. Studien bygger på et kvasieksperimentelt design, og for å undersøke forskjellene mellom elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i skolen er det gjennomført t-tester, enveis variansanalyse (ANOVA) og kovariansanalyser (ANCOVA). Det er i forbindelse med denne studien og gjennomført beskrivende analyser, prinsipale komponentanalyser og reliabilitetsanalyser. Studiens resultater viser er at det ikke er en signifikant forskjell mellom elever fra skoler med karakterfri underveisvurdering og elever fra skoler med underveisvurdering med karakterer. Disse funnene stemmer i svært liten grad overens med forventingene til denne studien. Da det i denne studien er forventet at erfaring med karakterfri underveisvurdering kan ha en betydning for elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv, er det også gjennomført analyser for å undersøke forskjeller mellom elever fra skole med lang erfaring med karakterfri underveisvurdering og elever fra skoler med kort erfaring med karakterfri underveisvurdering, samt elever fra skoler med underveisvurdering med karakterer. Resultatene fra disse analysene viser å stemme i liten grad overens med forventningene til studien. Funnene tyder derimot å stemme overens med forventingene om at det ikke er en signifikant forskjell mellom gruppegjennomsnittene for innsats. Samtidig tyder de på å stemme til en viss grad med forventningene knyttet til skolens målstruktur og skolestress. | nb_NO |