dc.description.abstract | Studenter preges av desto dårligere mental helse og psykiske helseplager. Stress har vist sammenhenger med psykisk og fysisk sykdom, som vekket en interesse for tema. I denne eksplorerende studien, undersøkes studenters opplevelser av stress og deres mestringsstrategier. Gjennom to dybdeintervjuer diskuteres to ulike erfaringer og historier om stress sammen med teori fra feltet. Avhandlingen ønsker å bidra med kunnskap om stress i praksis hos studenter, utforske hva som påvirker stress og hvordan fenomenet igjen påvirker oss. Målet er at slik kunnskap og forståelse kan bidra med nyttige innsikter for både enkeltmennesker og hjelpere som møter mennesker preget av stress. Funnene i studien presenteres som to historier: 1) En historie hvor livet aldri er stressfritt, der stress er negativt og bare kan unnslippes dersom man rømmer fra det. 2) En historie av stress som avhenger av situasjonen, hvor stress kan være spennende, men også slitsomt og kaotisk, og kan ofte håndteres ved å ta tilbake kontrollen. Det argumenteres for at stress påvirkes av flerfoldige faktorer, for eksempel bakgrunn, sårbarheter, tidligere erfaringer og tankemønster, som gjør det hensiktsmessig å behandle hver historie av stress individuelt. Hjelpere kan dermed best bidra dersom klienter behandles som mysterier, heller enn mønstre av stress. Videre postuleres det at økt bevissthet av stress og mestring kan bedre mestringsstrategier, i tillegg til å forebygge psykiske problemer. | nb_NO |