Redesign av digitalt gårdsstyringssystem for bønder og landbruksrådgivere
Abstract
BakgrunnDenne oppgaven har blitt skrevet i samarbeid med Agil Kompetanse og Agromatic, to bedrifter som står bak gårdsstyringsprogrammet Skifteplan. Skifteplan er et av de mer omfattende programmene på det norske markedet og brukes til å planlegge, dokumentere og organisere gårdsdriften.
MålProsjektets mål var å redesigne funksjonene “gjødslingsplanlegging” og “oppretting av bruker” i Skifteplan. Problemstillingen var “Hvordan redesigne webapplikasjonen Skifteplan med forbedret brukervennlighet slik at den forenkler og effektiviserer gårdsdrift og motiverer til regelmessig bruk?”. Redesignet skulle forbedre brukervennligheten og skape et nytt helhetlig visuelt uttrykk.
MetodeFokuset har vært på hvordan Skifteplan kan forbedres så det blir mer brukervennlig for gårdbrukeren. Det har blitt brukt en iterativ brukersentrert designprosess hvor vi har tatt intervjuer, prototypet i flere i iterasjoner og brukertestet.
ResultatProsjektet resulterte i fire klikkbare prototyper; “gjødslingsplanlegging” i mobil og pc og “oppretting av bruker” i mobil og pc. Prototypene ble testet av gårdbrukere og rådgivere som kom med gode tilbakemeldinger og mente løsningene var bedre enn dagens versjon. Løsningen ble omtalt som brukervennlig og intuitiv og kan derfor brukes til å effektivisere og forbedre gårdsdriften. Oppdragsgiver var fornøyd med løsningen og mente det var gode forslag og ideer til hvordan de kan forbedre Skifteplan. BackgroundThis thesis has been written in collaboration with Agil Kompetanse and Agromatic, two companies behind the farm management system Skifteplan. Skifteplan is one of the more comprehensive programs on the Norwegian market and is used to plan, document and organize farm operations.
ObjectiveThe objective was to redesign the functions "fertilization planning" and the onboarding process in Skifteplan. The problem statement was "How to redesign the web app Skifteplan with improved usability so that it simplifies and streamlines farm operations and motivates for regular use?" The redesign should improve usability and create a new overall visual expression.
MethodThe focus has been on how Skifteplan can be improved so that it becomes more user-friendly for the farmer. An iterative user-centered design process has been used where we have done interviews, made sevreal iterations of the prototype and done user testing.
ResultThe project resulted in four clickable prototypes; "Fertilizer planning" in mobile and pc and "creation of user" in mobile and pc. The prototypes were tested by farmers and advisors who provided good feedback and thought the solutions were better than the current version. The solution was referred to as user-friendly and intuitive, and can therefore be used to streamline and improve farm operations. The client was happy with the solution and thought there were good suggestions and ideas on how to improve Skifteplan.