Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.advisorDas, Anita
dc.contributor.authorSirnes, Maia
dc.date.accessioned2019-10-08T14:01:44Z
dc.date.available2019-10-08T14:01:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620996
dc.description.abstractKreftrammede og deres pårørende har behov for ulike typer tilbud og tjenester i løpet av pasientforløpet som den syke går gjennom – for eksempel støttesamtaler, rehabilitering og kurs for å mestre seneffekter av behandlingen. Det er vanskelig for både kreftrammede og helsearbeidere å orientere seg i hva som finnes av hjelp, noe som kan resultere i unødig udekte behov. Målet for denne oppgaven har vært å undersøke hvordan kreftrammede og helsearbeidere orienterer seg i tilbud og tjenester i dag, og å utvikle et konsept som forslag til løsning for å bedre situasjonen. Bakgrunnen for prosjektet var et initiativ fra Kreftforeningen og Trondheim kommune. Masteroppgaven kan fungere som grunnlag for videre arbeid i arbeidsgruppa der også NTNU og SINTEF Digital helse er representert. Det er utført intervju med seks tidligere kreftpasienter, fire helsearbeidere som er i kontakt med kreftrammede, og seks representanter for involverte aktører. Samskapingsaktiviteter både med brukerrepresentanter og involverte aktører er gjennomført i løpet av prosessen. Dagens kilder til informasjon om tilbud og tjenester er også blitt undersøkt, både på nett og i form av brosjyrer og plakater. Analyse av det innsamlede datamateriale bekreftet behovet for en persontilpasset oversikt over tilbud og tjenester, men skapte samtidig en forståelse av at det også må andre tiltak til for å løse dagens problemer. Konseptutvikling og testing ble utført for tjenesten som har fått navnet Kreftveiviseren, hvor hovedflaten er et nettsted som skal gi brukerne oversiktlig tilgang til tjenester og informasjon de leter etter, og tjenestetilbyderne en enkel måte å levere informasjon på. Denne kan også brukes i samarbeid mellom kreftrammede, pårørende og helsearbeidere. I tillegg er det skissert en strategi for hvordan tjenesten kan komme til nytte for flest mulig, og ideer til andre typer løsninger og tiltak er sammenfattet. Resultatet inneholder en klikkbar prototype som har gjennomgått halvannen iterasjon med brukertesting og forbedring. Hovedbidraget til oppgaven ligger nok imidlertid ikke i designet av selve prototypen. Det ligger i grunnarbeidet med å samle innsikt og kartlegge behov, bygge engasjement hos involverte aktører for å skape en løsning sammen, og å utvikle rammeverket for et konsept som kan fungere som en veiviser til tjenester og informasjon for både kreftrammede og de rundt dem.
dc.description.abstractCancer patients and their close ones need various kinds of services and help throughout the patient journey of the ailing person. It is challenging both for those affected by cancer as well as health workers to navigate information on existing help services on offer. This may lead to needlessly unfulfilled needs. The aim for this master thesis has been to investigate how health workers and people affected by cancer gain knowledge about services on offer, and to develop a concept for a proposed solution to improve the situation. The background for the project is an initiative by the Norwegian Cancer Society and Trondheim Municipality. The thesis may constitute a basis for further work in the project group where also NTNU and SINTEF are represented. Six individual interviews with former cancer patients have been conducted, as well as four with health workers in contact with patients, and six with representatives of involved stakeholder organizations. Co-creation activities together with users and other stakeholders have informed and guided the project throughout the process. Existing sources of information about services on offer have also been investigated, both those on-line and in print as brochures and posters. Analysis of the collected data material confirms the need for a personalised overview of services on offer, but also makes it clear that additional measures are needed in order to improve on the identified issues. Concept development with co-creation was performed on the resulting service design named Kreftveiviseren (translates roughly to “the cancer road guide”). The main touchpoint is a website designed to give users straight-forward access to services and information that might be relevant particularly for them, and to give service providers an easy way to disseminate information about their services. A strategy to make the service successful in market terms is outlined. Other ideas for measures to improve support for self-care are summarized. The result includes an interactive prototype that has undergone one and a half iterations of usability testing and improvement. The main contribution of the thesis, however, is probably not in the design of the prototype itself. It is to be found in the groundwork of gathered insight and the mapping of needs, building engagement with involved stakeholders to co-create a solution, as well as in developing a framework for a concept to help cancer patients and their close ones find their way to the help and information they need.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamskaping og design av Kreftveiviseren. En nettbasert veiviser til tilbud og tjenester for kreftrammede
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel