Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlsos, Ole Andres
dc.contributor.advisorSvanæs, Dag
dc.contributor.authorBakke, Torstein Hågård
dc.date.accessioned2019-10-08T14:00:23Z
dc.date.available2019-10-08T14:00:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620977
dc.description.abstractDesign av interaktive opplevelser blir ofte diskutert i kontekst av digitale apper og deres grafiske grensesnitt. Det teoretiske grunnlaget for slike design ligger ofte i tradisjonell kognitiv teori, som ser på menneskesinnet som en databehandler. Fokuset på tolkning av grafiske grensesnitt ignorerer ofte kroppen, og benytter seg av primært av syns og -hørselsansene. I moderne mediekunst, installasjonsdesign og estetiske opplevelser kan denne fremgangsmåten være inadekvat. Denne oppgaven tar et fenomenologisk utgangspunkt i design av interaktive, estetiske opplevelser i tre stadier, og forsøker å bruke kognitiv kroppslighetsteori til å utforme en interaktiv skulptur i samarbeid med designstudioet Void. I det første stadiet utfordres det tradisjonelle paradigmet med teorier fra filosofer, psykologer og lingvister for å fremsette et alternativt aksiom for interaktive estetiske opplevelser. Det andre stadiet bruker et førstepersons fenomenologisk rammeverk for å få kvalitativ innsikt i kroppslighet i estetikk gjennom kroppsbevissthetsøvelser og intervjuer med kunstnere og designere. Det siste stadiet ser på utformingen av en interaktiv skulptur-prototype, Pust, som forsøker å kroppsliggjøre en fenomenologisk reduksjon av pusting. Prototypen er det første forsøket på å bruke teorien i utformingen av en estetisk opplevelse, og til å informere en diskusjon rundt alternative måter å se på forholdet mellom folk, deres kropper og teknologi.
dc.description.abstractThe design of interactive experiences is often discussed in the context of digital apps and their graphical interfaces. The theoretical foundations for these designs often lay in traditional cognitive theory, user research and computational models of the mind. The focus on the interpretation of graphical interfaces often ignores the body, and relies almost exclusively on visual and audial senses. In the realm of mixed media art, installation design and aesthetic experiences, this traditional approach may be inadequate. The thesis takes a phenomenological stance to explore designing for interactive experience in three stages, and aims to apply theories of the embodiment of the mind to the development of an interactive sculpture in collaboration with Oslo based design studio Void. In the first stage, the computational paradigm is countered with theory formulated by philosophers, psychologists and linguists to establish an alternative axiom for interactive aesthetic experience. The second stage employs a first-person phenomenological framework to gain qualitative insight on embodiment in aesthetics through bodily awareness practices and interviews with creatives. The final stage sees the development of an interactive sculpture prototype, Pust, intended to embody a phenomenological reduction of breathing. The prototype is an initial attempt at applying the theory to an aesthetic experience, and to inform a discussion on alternative ways of looking at the relationship between people, their bodies and technology.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEmbodiment in Designing Interactive Aesthetic Experiences
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel