• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Consequence Classification in Maintenance Management

Baran, Mateusz
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620416
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [3186]
Sammendrag
Ved å se tilbake i tid, kan det bli oppdaget at vedlikehold var noe unødvendig som måtte blitt gjennomført bare da noe ikke fungerte. Vedlikehold har blitt utviklet gjennom mange tiår og ble stadig viktigere over tid. I dag har, vedlikehold har fått så mye oppmerksomhet slik at den norske regjeringen ser på det som verdiskapende aktivitet. Regjeringen ønsker at norske bedrifter skal investere mer i vedlikehold, opplæring av personell for å øke kompetansenivå, og digitalisering som en konsept av Industri 4.0 som har blitt populær i siste tiår.

Vedlikeholdsstyring har gått gjennom en metamorfose, fra periodisk overhaling til tilstandsbasert vedlikehold, hvor risikobasert vedlikehold har også fått mye oppmerksomhet som en del av vedlikeholdsstyring prosesser. Utstyrs pålitelighet, bortsett fra produksjon og kostnader, har også veldig mye påvirkning på helse, miljø og sikkerhet (HMS) som er viktige områder. Oljeindustrien forstod at sikkerhets-kritisk utstyr er viktig; derfor har, konsekvensklassifisering som vedlikeholdsprosess har blitt utviklet som en del av risikobasert vedlikeholdsstyring i standarden NORSOK Z-008.

En av fordelene med konsekvensklassifisering er identifikasjon av utsyr som har store konsekvenser for HMS, produksjon og kostnader ved funksjonell svikt. Det er også sett på som verktøy som kan forbedre RCM analyse, som er et naturlig steg videre for utsyr med store konsekvenser.

Til tross for at konsekvensklassifisering er en del av standarden som er ment til å bli brukt i offshore oljeindustri, landbaserte bedrifter har anerkjent dets potensiale. Elkem har implementert dette som en del av sitt Elkem Business System (EBS) og Maintenance in Business (MIB) prosjekter. Hydro Aluminium er et av organisasjoner som velger å følge Elkem sine spor.

Denne masteroppgaven fokuserer på metodologien av konsekvensklassifisering for landbasert industri, hva slags nytte får RCM av dette og hvordan Industri 4.0 passer inn passer inn i dette bilde.

Identifisert metodologi er brukt for å gjennomføre en case fra Hydro Aluminium Sunndal, og resultatene blir brukt til å beskrive nytte og utfordringer knyttet til konsekvensklassifisering.
 
Over the course of history, maintenance has appeared to be an unplanned action that should only be performed when something was not functioning correctly. Maintenance has evolved throughout decades, becoming increasingly important over time. Finally, maintenance has received so much attention that it is seen as one of main value drivers by the Norwegian government. The government urges Norwegian industry to invest in maintenance, training of personnel and digitalization as the concept of Industry 4.0 has emerged in the last decade.

Maintenance management has undergone metamorphosis, from periodic overhauls to condition based maintenance. Risk-based maintenance has received its own share of attention as part of the maintenance management process. Reliability of equipment does not only affect production and costs of the organization; health, safety and environment (HSE) as well. The Petroleum industry has paid particular attention to the importance of safety-critical equipment and therefore the consequence classification process has been developed as part of risk-based maintenance in NORSOK Z-008 standard.

One of the benefits of performing consequence classification is identification of equipment which would result in major consequences if it were to experience functional failure. This could ultimately affect HSE, Production, and other additional costs aside from those related to loss in production. It is also considered as a tool that can improve Reliability Centered Maintenance (RCM) even further.

Despite consequence classification being part of the standard meant to be used by the oil and gas industry, land-based industry has also recognized its potential. Elkem has implemented it as part of their Elkem Business System (EBS) and Maintenance in Business (MIB). Hydro Aluminium is one of the organizations that has also chosen to follow Elkem’s lead in consequence classification.

The master thesis focuses on methodology of performing consequence classification for land-based industry, how RCM will benefit from it, and how Industry 4.0 complements this.

Identified methodology is used on a case provided by Hydro Aluminium Sunndal, where results are used to identify and describe benefits and challenges related to consequence classification.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit