• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smart vedlikehold i Bane NOR

Flesjå, Joachim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2528184.pdf (9.585Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620411
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2652]
Abstract
Jernbanesektoren har alltid hatt sikkerhet som den høyeste prioritet. I 2014 da den nye nasjonal transportplanen for 2014-2023 ble presentert, viste den store investeringer for en mer aktiv jernbane i Norge. For å kunne oppnå dette trengs en infrastruktur som ikke påvirker togtrafikken. Derfor tenkte Bane NOR innovativt for å vedlikeholde et aldrene jernbanenett og svart ble smart vedlikehold.

I dagens digitale tidsalder så Bane NOR verdien av å implementere kommunikasjonsteknologi inn i utstyr og benytte seg av dataen dette skapte. Denne dataen skulle brukes for å effektivisere vedlikeholdet i Bane NOR. Gjennom bruken av smart vedlikehold, er målet at selskapet skal oppnå vedlikehold i verdensklasse.

Dagens vedlikeholdsstrategi er hovedsakelig tidsbasert, med innslag av smart vedlikehold. Dette håper Bane NOR på å forbedre med en utvidelse av overvåking og kontroll gjennom smart vedlikehold. For å måle denne forbedringen skal det etableres et utvalg av indikatorer med hensikt å klassifisere hvordan en øking i bruken av smart vedlikehold påvirker den overordnede vedlikeholds effektiviteten.

Ved å presentere relevant teori om smart vedlikehold og vedlikehold i verdensklasse, sammen med en oversikt over vedlikehold i verdensklasse for Bane NOR, undersøker denne oppgaven hvordan Bane NOR kan oppnå vedlikehold i verdensklasse. Anbefaling er gitt, som skal hjelpe Bane NOR å identifisere konsepter som øker bruken av smart vedlikehold og tillater dem å oppnå vedlikehold i verdensklasse

Et potensielt resultat av denne masteroppgaven er videre utredelse av anbefalingene.
 
The railway sector has always been a high performing maintenance sector were maintenance and safety has had the utmost of importance. In 2014 when the national transport plan for 2014-2023 was presented, it included a big investment to increase railway activity in Norway. To better facilitate the increased activity, Bane NOR was tasked with improving the reliability of the infrastructure to a very high level.

In this digital age, Bane NOR has seen the value of implementing communication technology into maintenance, hereby creating the smart maintenance initiative. By using smart maintenance Bane NOR aims to reach world class maintenance (WCM).

Bane NOR’s strategy for maintenance management is today mainly time-based maintenance, with addition of some smart maintenance. The aim for the future is increasing the amount of smart maintenance being performed on the Norwegian railway infrastructure. To measure this improvement, the thesis provides selection of indicators that can help mapping how the increased use of smart maintenance effects the maintenance efficiency.

By presenting relevant theory about smart maintenance and WCM, together with a WCM overview for Bane NOR. The thesis analyses how Bane NOR can achieve WCM. Recommendations are given, that will help Bane NOR find concepts that will increase maintenance efficiency and allow them to achieve WCM.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit