Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjølberg, Per
dc.contributor.authorFlesjå, Joachim
dc.date.accessioned2019-10-04T14:00:18Z
dc.date.available2019-10-04T14:00:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620411
dc.description.abstractJernbanesektoren har alltid hatt sikkerhet som den høyeste prioritet. I 2014 da den nye nasjonal transportplanen for 2014-2023 ble presentert, viste den store investeringer for en mer aktiv jernbane i Norge. For å kunne oppnå dette trengs en infrastruktur som ikke påvirker togtrafikken. Derfor tenkte Bane NOR innovativt for å vedlikeholde et aldrene jernbanenett og svart ble smart vedlikehold. I dagens digitale tidsalder så Bane NOR verdien av å implementere kommunikasjonsteknologi inn i utstyr og benytte seg av dataen dette skapte. Denne dataen skulle brukes for å effektivisere vedlikeholdet i Bane NOR. Gjennom bruken av smart vedlikehold, er målet at selskapet skal oppnå vedlikehold i verdensklasse. Dagens vedlikeholdsstrategi er hovedsakelig tidsbasert, med innslag av smart vedlikehold. Dette håper Bane NOR på å forbedre med en utvidelse av overvåking og kontroll gjennom smart vedlikehold. For å måle denne forbedringen skal det etableres et utvalg av indikatorer med hensikt å klassifisere hvordan en øking i bruken av smart vedlikehold påvirker den overordnede vedlikeholds effektiviteten. Ved å presentere relevant teori om smart vedlikehold og vedlikehold i verdensklasse, sammen med en oversikt over vedlikehold i verdensklasse for Bane NOR, undersøker denne oppgaven hvordan Bane NOR kan oppnå vedlikehold i verdensklasse. Anbefaling er gitt, som skal hjelpe Bane NOR å identifisere konsepter som øker bruken av smart vedlikehold og tillater dem å oppnå vedlikehold i verdensklasse Et potensielt resultat av denne masteroppgaven er videre utredelse av anbefalingene.
dc.description.abstractThe railway sector has always been a high performing maintenance sector were maintenance and safety has had the utmost of importance. In 2014 when the national transport plan for 2014-2023 was presented, it included a big investment to increase railway activity in Norway. To better facilitate the increased activity, Bane NOR was tasked with improving the reliability of the infrastructure to a very high level. In this digital age, Bane NOR has seen the value of implementing communication technology into maintenance, hereby creating the smart maintenance initiative. By using smart maintenance Bane NOR aims to reach world class maintenance (WCM). Bane NOR’s strategy for maintenance management is today mainly time-based maintenance, with addition of some smart maintenance. The aim for the future is increasing the amount of smart maintenance being performed on the Norwegian railway infrastructure. To measure this improvement, the thesis provides selection of indicators that can help mapping how the increased use of smart maintenance effects the maintenance efficiency. By presenting relevant theory about smart maintenance and WCM, together with a WCM overview for Bane NOR. The thesis analyses how Bane NOR can achieve WCM. Recommendations are given, that will help Bane NOR find concepts that will increase maintenance efficiency and allow them to achieve WCM.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSmart vedlikehold i Bane NOR
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel