Study on the long-term stability issues of the headrace tunnel of Ulset Hydropower Project
Abstract
Den norske vannkraftindutrien er et resultat av over hundre år med erfaring fra utviklingav design og bygging av vannkraftprosjekter. Erfaringene har resultert i en norsk spesialitet,ufôrete trykktunneler og -sjakter. Ufôrete trykktunneler og -sjakter kommer av ensikringsfilosofi som godtar noe nedfall gjennom driftstiden til kraftverket. Sikring er bareinstallert i områder med ekstremt dårlig bergmassekvalitet.
En deregulering av energimarkedet i 1991 førte til en forandring av produksjonsmønsteret,fra kontinuerlig produksjon til effektivkjøring, av noen vannkraftverk. Denne forandringengir opphav til en økning i antall start-og-stopp sekvenser av turbinene, som setterigang trykksvingninger langs tunnelsystemet. Det nye produksjonsmønsteret har blitt implementerthos Ulset Kraftverk, hvor en inspeksjon i 2017 avslørte mange ustabiliteterlangs tilløpstunnelen. En vurdering av langtidsstabiliteten til tunnelen har derfor blitt gjennomførti denne opggaven. Fokuset har vært på vann og trykksvingningers påvirkning påstabiliteten til tilløpstunnelen.
Ingeniørgeologiske forhold og ustabiliteter langs tilløpstunnelen har blitt studert gjennomlitteratur, tunnelbefaringsrapporter, felttur og laboratorieundersøkelser i prosjektarbeidetgjennomført høsten 2018. Disse dataene, sammen med ny informasjon har blitt brukt idenne avhandlingen for å identifisere ustabilitetene i tilløpstunnelen til Ulset Kraftverkog systematisere disse i fire kategorier. Disse kategoriene er avskalling/sprak (spalling),nedfall pga. høye spenninger (stress induced rock fall), nedfall pga. strukturer (structurallycontrolled rock fall) og svakhetssoner. Hovedårsaken til mye av nedfallet i tunnelen erhøye horisontalspenninger som virker parallelt med foliasjonen til en meget anisotropiskkvartsitisk skifer. Det struktur-genererte nedfallet er begrenset til den sprengte delen avtilløpstunnelen.
Stabilitetsvurdering av ustabilitetene har blitt utført. Potensialet for spraking og densdybde har blitt evaluert gjennom emipiriske metoder. Bedømmelse av sprekkeavløsteblokker og kiler har blitt utført med likevektsberegninger og med programvaren Unwedgefra Rocscience. Spennningsrelaterte nedfall har blitt undersøkt gjennom numerisk modelleringi RS2. Den største teoretiske trykkøkningen fra massesvingninger er beregnet oginkorporert i analysen.
Det er laget en tidslinje over bruddene som har oppstått i tunnelen. Den avslørte atdet har vært en økning i antall og størrelse av nedfall etter dereguleringen av energimarkedet.Denne trenden antyder at massesvingningene kan ha og fortsatt har innvirkningpå langtidsstabiliteten til tunnelen. Denne påvirkningen er derimot ikke godt nok undersøkt,og videre forskning kreves for å forstå interaksjonen mellom trykksvingningeneog bergmassen. The Norwegian hydropower industry is a result of over 100 years of experience in thedevelopment of design and construction of hydropower projects. The experience has resultedin a Norwegian speciality, the unlined high pressure tunnels and shafts. Unlinedwater tunnels have been possible due to a support philosophy which allows some rock fallduring the operation time of the hydropower plant. Support is only applied in areas withvery poor rock conditions.
A de-regulation of the power market in 1991 caused a change in the production scheme,from supply to demand driven, of some hydropower plants. The change results in higherfrequencies of start-and-stop cycles of the turbines, which initiates pressure fluctuationsalong the tunnel system. This production pattern has been implemented at Ulset HydropowerProject, where an inspection in 2017 revealed various instability issues alongthe headrace tunnel. An assessment of the long-term stability of the tunnel has been carriedout in this thesis. The focus has been on how water and pressure fluctuations, due tomass oscillations, impact the stability of the headrace tunnel.
Engineering geological conditions and instability issues along the headrace tunnel werestudied through literature, tunnel inspection reports, field mapping and laboratory workduring the Project work of fall 2018. This data together with new information were inthis thesis used to identify the instabilities and failures experienced at Ulset, which weresystematised into four categories. The categories are spalling, stress induced rock fall,structurally controlled rock fall and weakness zones. The major contributors to the rockfalls are high horizontal stresses which are parallel to the foliation of a highly anisotropicquartzitic schist. The structurally controlled rock falls are restricted to the D&B part of thetunnel system.
Back analysis of the failures have been carried out. Spalling potential and depth have beenevaluated through empirical methods. Assessment of block and wedge falls have beenconducted with limit equilibrium analysis and the Rocsceince software Unwedge. Thestress induced rock falls are examined through numerical modelling in RS2. The worstcase pressure increase due to mass oscillations have been calculated and incorporated inthe analyses.
A timeline of the failures has been made, which reveals an increase in the number andsize of rock falls in the headrace tunnel after the de-regulation of the power market. Thistrend suggests that the pressure fluctuations, due to mass oscillations, may have had andstill have an impact on the long-term stability of the tunnel. However, the effect of pressurefluctuations is not well studied, and further research is necessary to understand theinteraction between pressure fluctuations and the rock mass.