Show simple item record

dc.contributor.advisorNess, Ottar
dc.contributor.authorSharoni, Hagar
dc.date.accessioned2019-09-23T08:28:30Z
dc.date.available2019-09-23T08:28:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618167
dc.description.abstractMobbing har over lengre tid vært en stor utfordring i norske skoler. Forskning tyder på at mobbing ofte medfører komplekse fysiske og psykiske utfordringer for alle involverte i tillegg til omfattende velferdsmessige belastinger for det øvrige samfunnet. Tematikken har fått økt oppmerksomhet de senere år og regjeringen har lagt større press på skoler i forbindelse med å forebygge og bekjempe mobbing. Tematikkens omfang og kompleksitet belyser nødvendigheten for variert, nyansert og kritisk forskning på fagfeltet. Med utgangspunkt i dette ønsker jeg gjennom denne studien å få innsikt i, og kunnskap om, hvordan et utvalg av skoleansatte beskriver at de jobber med mobbing og elever som benytter seg av mobbeadferd, for å bidra med nyansert og verdifull informasjon til forskningsfeltet. Studiens problemstilling er: «Hvordan beskriver skoleansatte sine erfaringer med å arbeide med mobbing og elever som mobber?» Data ble innsamlet gjennom kvalitative semistrukturerte forskningsintervjuer med fem ansatte fra ulike skoler i Rogaland. Gjennom tematisk analyse ble fire hovedtemaer identifisert: (1) «Å jobbe for et trygt og godt skolemiljø», (2) «Å bry seg», (3) «Å forstå eleven fremfor å bare se på adferd» og (4) «Å lære dem andre måter å hevde seg på, enn å tråkke på andre». Funnene er drøftet i lys av teori og tidligere forskning for å belyse funnenes relevans i praksisfeltet og innenfor rådgivingsvitenskapen. Funnene ble drøftet i relasjon til mobbeforebygging med fokus på den ansattes holdninger, relasjon til elevene og skolemiljø samt den ansattes forståelse av eleven, elevens adferdsmotivasjon og den ansattes arbeid med adferdsregulering og adferdsendring i mobbebekjempende tiltak. Sentrale temaer i drøftingen er betydningen av holdninger og relasjoner for å skape arena for trygghet, åpenhet og utvikling i tillegg til empati og innsikt som sentrale elementer i å jobbe med endringsarbeid. Studien konkluderer med at det viktigste ikke er mobbebegrepet, men at den ansatte gjennom reflekterende praksis, kontinuerlig holdnings- og relasjonsarbeid kan se, akseptere og anerkjenne hver elev og dermed bidra til å forebygge og bekjempe mobbing. Nøkkelord: Kvalitativ tilnærming, mobbing, mobbeforebygging, grunnskole, elever som mobber, eksistensialistisk-humanistisk rådgiving, personsentrert teori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.title"Det viktigste er ikke å jobbe mot mobbing , der er å jobbe for et trygt og godt skolemiljø" - En kvalitativ studie av fem skoleansattes beskrivelser av deres erfaringer med å arbeide med mobbing og elever som mobbernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig på grunn av manglende publiseringsavtale.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record