Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorLervold, Kathrine
dc.date.accessioned2019-09-23T08:25:44Z
dc.date.available2019-09-23T08:25:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618165
dc.description.abstractI Norge har det de siste årene pågått en debatt om spesialundervisningen fungerer som tiltenkt i praksis. Et tema som stadig er kilde til diskusjon er forståelsen av at alle elever skal oppleve skolen som inkluderende uansett faglige forutsetninger. Er det da forsvarlig at elever som mottar spesialundervisning tas ut av klasserommet? Dette spørsmålet kan kanskje best besvares av elevene selv, ved at de uttrykker sine erfaringer og opplevelser av spesialundervisningen. Studien er gjennomført som en fenomenologisk intervjustudie, hvor uttalelser fra 4 forskningsdeltakere ved 9. trinn utgjør datagrunnlaget. Ved bruk av Moustakas modifiserte analysemetode, har jeg kommet frem til essensen i hvordan elever opplever sin spesialundervisning. Formålet med studien har vært å fremskaffe kunnskap om hvordan elever opplever spesialundervisning i en mindre gruppe. Forskningen fokuserer på stigmatisering og hvordan spesialundervisning kan påvirke deres sosiale status. Disse opplevelsene betraktes i lys av prinsippene om likeverd og inkludering i norsk skole.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStigmatisering, inkludering og sosial statusnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil ikke bli tilgjengelig på grunn av manglende publiseringsavtale.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel