Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorKarolius, Åsne
dc.date.accessioned2019-09-23T08:22:01Z
dc.date.available2019-09-23T08:22:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618161
dc.description.abstractDenne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres synshemming virker inn på læring og engasjement i faget. Undersøkelsens problemstilling er: Hvordan kan naturfag oppleves av elever som har en synshemming? Kvalitativ forskningsmetode har vært utgangspunktet for undersøkelsen. Innsamling av data ble gjort gjennom kvalitative forskningsintervju. Utvalget av intervjupersoner består av syv tidligere grunnskoleelever som har en synshemming. Undersøkelsens resultater presenteres i fire hovedkategorier, med tilhørende underkategorier. Den første hovedkategorien, relasjon til lærer, handler om elevenes oppfatninger av at læreren var avgjørende for hvordan de opplevde faget, og om de fikk tilrettelegging eller ikke. Den andre hovedkategorien, medelever og klassemiljø, handler om hvordan miljøet og samspillet med jevnaldrende elever var viktig for opplevelsen. Den tredje hovedkategorien, organisering, handler om hvordan ulike læringssituasjoner og organisering også hadde betydning. Den fjerde og siste hovedkategorien, kunnskapskvalitet, handler om hvordan de opplevde at de, på grunn av synshemmingen deres, måtte pugge mer og arbeide mer for å få den samme kompetansen som de andre elevene. Funnene i undersøkelsen viser at det er mange elementer ved naturfag som potensielt kan skape utfordringer for elever med synshemming. Visuelle og praktiske elementer i faget, som for andre kan skape motivasjon og engasjement, virker å skape frustrasjon og forsterke følelsen av utenforskap. Opplevelsen av å være til bry eller ødelegge for de andre dersom man ber om hjelp eller tilrettelegging er et sentralt funn. Det kan virke som om intervjupersonene er redde for å ikke bli sett for den de er, men for de behovene de har. Av den grunn synes de det kunne være utfordrende å be om hjelp og ta opp ting som ikke fungerte, noe som gjorde at de ble stående utenfor i en del aktiviteter i faget. Intervjupersonenes utsagn kan sies å gjenspeile opplevelser av generell mangel på inkludering i naturfag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel