Intervensjoner for barn og unge med utviklingsmessige språkvansker. En kvalitativ kritisk analyse med fokus på målgruppe og teoretisk grunnlag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2617795Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
SammendragUtviklingsmessige språkvansker er en risikofaktor for utvikling av lese- og skrivevansker, lav selvfølelse, psykiske vansker, atferdsproblemer og andre følgevansker. Tidlig og kvalitetssikret intervensjon vil gi barn med utviklingsmessige språkvansker bedre forutsetninger for å unngå sosiale ulikheter. Det finnes lite forskning på intervensjoner for utviklingsmessige språkvansker. Mangel på evidensbaserte intervensjoner fører til manglende anbefalinger om behandling og manglende informasjon om den behandlingen barna får har effekt. Målet med denne studien er å undersøke i hvilken grad intervensjoner som brukes i Norge for behandling av utviklingsmessige språkvansker hos barn er kvalitetssikret med tanke på teorigrunnlag og målgruppe.
Studien tar utgangspunkt i resultatene fra en spørreundersøkelse, gjennomført av norsk arbeidsgruppe i COST Action IS1406. Utvalget består av de seks metodene som ble nevnt to eller flere ganger i besvarelsene. Kvalitativ kritisk analyse viser at kvalitetssikring av de intervensjonene, som er rapportert om å bli hyppigst brukt i Norge, er begrenset. For det første har de ikke utviklingsmessige språkvansker hos barn som sin målgruppe. For det andre er forfatterne for de ulike metodene heller ikke eksplisitt i begrunnelsene av de teoretiske valgene de har tatt som utgangspunkt. Intervensjonene ser ut til å bli brukt som symptomrettet behandling, selv om det ikke finnes evidensbasert kunnskap for hvilken effekt de ulike tilnærmingene gir og hvorfor. Denne studien konkluderer med at det trengs mer forskning, utvikling og kvalitetssikring av disse intervensjonene for å sikre at de leverer de ønskede effekter hos de riktige målgruppene.
Nøkkelord: Utviklingsmessige språkvansker, intervensjon, teoretisk grunnlag, målgruppe, effekt, evidensbasert kunnskap, COST Action IS1406 AbstractDevelopmental language disorder is known as a risk factor for developing reading and/or writing difficulties, low self-esteem, mental problems and other secondary difficulties. Early and quality-assured intervention will provide children with developmental language disorder with better conditions to overcome social inequality. Research on the effect of interventions and their evidence-basis and theoretical foundations is still scarce, both internationally, and in Norway, in particular. The lack of evidence-based interventions leads to lack of recommendations for treatment and lack of information about treatment´s effect. The main goal of this assignment is to find out to what extent interventions used in Norway for treatment of developmental language disorder in children are quality assured with regard to their theory basis and target group.
The assignment is based on the results of the Practitioner Survey completed by Norwegian working group of COST Action IS1406. The selectin consists of six intervention-models that were mentioned two or more times in responses by Norwegian practitioners. Qualitative critical appraisal shows a limited quality assurance of interventions which are reported to be most frequently used in Norway. These interventions are not targeting children with developmental language disorder. The authors of the models are also not specific in their theoretical choices and what assumptions about language development and core deficits in language impairment they have taken as a starting point in developing the intervention. Interventions seems to be used as symptomatic treatment although there is no evidence of the effect of the approaches on developmental language disorder. This assignment concludes that more research, development and quality-assurance of these interventions is needed to ensure that they deliver the desired effect to the right target group.
Keywords: Developmental language disorder, intervention, theory base, target group, COST Action IS1406.