Sensitive perioder for tilegnelse av språknivåer hos barn med cochleaimplantat
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
SammendragProblemstilling: Gitt at språk tilegnes best innenfor de sensitive periodene for hver eneste kompetanse (tale persepsjon, morfologi, syntaks) og at barn trenger rikelig med eksponering av språket for å tilegne seg disse kompetansene, stilles følgende spørsmål:1. Kan vi forvente at barn med bilateral CI har problemer med de ulike språknivåene ut i fra alder for implantering?2. Finnes det belegg for at alder for implantering og problemer med ulike språknivåer korrelerer?
Bakgrunn og hensikt: Hvert år blir det født mellom 30-40 barn i Norge som får implantert inn Cochlea implantat (CI) fordi de har en så dårlig hørselsfunksjon at de ikke klarer å tilegne seg et talespråk. Å få operert inn CI er bare første steget i prosessen, habiliteringen i etterkant av operasjonen er minst like viktig for at barnet skal kunne lære seg å lytte og utvikle talespråket. I denne studien ønsket jeg få oversikt og innsikt i hva forskning sier om utviklingen av språknivåene hos barn med bilateral CI og om eventuelle språkforsinkelser har sammenheng med alder ved implantasjon. For logopeder eller audiopedagoger som skal jobbe med habilitering er det nyttig å ha kunnskap om hvilke språknivåer som kan være forsinket eller forringet på grunn av mangel på auditiv stimuli.
Metode: Metoden som er valgt for å gi svar på problemstillingen er en narrativ litteraturstudie. Mitt fokus har vært å se på eksisterende forskning på barn som er operert bilateralt og ikke mer enn 12 måneder mellom første og andre CI og at de er enspråklige. Etter søk i databaser som PubMed og Eric og søkemotoren Google Scholar, og bruk av inklusjons og eksklusjonskriterier, satt jeg igjen med fire studier som utgjør datamaterialet i denne studien.
Resultat og konklusjon: Oversikten over studiene viser at barn implantert etter 12 måneder har ulike forsinkelser innenfor de ulike språknivåene, de som var implantert senest viste også størst avvik fra de NH barna. Dette kan være fordi de er implantert etter den sensitive perioden for talepersepsjon, som er grunnleggende for all språktilegnelse. Videre viste litteraturen at morfosyntaks er et språknivå som kan være spesielt utsatt hos barn med CI. Abstract Problem statement: Given that language is best acquired within the sensitive periods for each competency (speech perception, morphology and syntax), and that children need abundant exposure to language or acquire these competencies, the following questions are raised:1. Can we expect that children with bilateral Cochlea Implants (CI) are having problems with the different levels of language based on age at the time of implantation?2. Is there evidence for age at the time of implantation correlating issues with different levels of language?
Background and purpose: Every year between 30-40 children in Norway are treated with CI to support their hearing capacity and associated language competency and development. The most important recovery aspects for the language competency development of the child, are primarily associated with the rehabilitation process.In this project the author aims to acquire a comprehensive overview and insight, through review of appropriate diverse sources of literature, to determine the current level of theory and associated evidence regarding delays in the language development of children with CI. The aims of this research are to support professionals such as speech therapists to gain an awareness of which language levels may be affect (delayed or impaired) as a result of a reduction in auditory stimuli.
Method: The scope of the literature review will be concentrated on bilaterally operated children within the period of 12 months between the first and second cochlea implantation. The literature review was conducted by exploring a range of databases including PubMed, Eric and Google Scholar considering predefined inclusion and exclusion criteria. The conclusion of the literature survey resulted in four primary studies which will be the primary focus for this critical evaluation.
Results and Conclusion: The conclusions of the critical evaluation showed that for the specified population of children implanted after 12 months, evidence of different magnitudes of language competency and maturity level delays were observed. The literature revealed that NH children in particular showed the greatest deviations in the level of language competency and development maturity which is correlating to a sensitive period of speech perception fundamental to all language acquisition. Furthermore, the literature showed that morph syntax is a language level that can be particularly vulnerable in children with CI.