Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWangen, Gaute
dc.contributor.advisorGran, Ernst Gunnar
dc.contributor.authorMagnus, Daniel Christian Haraldsen
dc.contributor.authorFlobak, Bendik Berntsen
dc.contributor.authorAl-Shammari, Abu Baker Mohammed Abdullah
dc.contributor.authorMoren, Inger
dc.date.accessioned2019-09-19T14:01:26Z
dc.date.available2019-09-19T14:01:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617776
dc.description.abstractOpplæring av ansatte innen informasjonssikkerhet er viktig for organisasjoner. Dette blir tradisjonelt gjort gjennom E-læring og kurs. Oppgaven vår gikk ut på å lage et fysisk brettspill som skal brukes til opplæring i informasjonssikkerhet. Problemstillingen var å se på hvor effektivt brettspill er til opplæring i informasjonssikkerhet. Vi har gjennom prosjektet utført intervjuer hos oppdragsgivere for å få en oversikt over behovet for opplæring. Med hjelp av den informasjonen utviklet vi brettspillet. Brettspillet er også testet hos oppdragsgiverne for å se hvor mye de ansatte lærte av spillet. For å teste dette har vi brukt to forskjellige pre- og posttester, en metode for å prøve å finne årsak-og-effekt. En selvevaluering der de ansatte selv evaluerer sin kunnskap og en kunnskapstest der vi testet kunnskapen deres. Gjennom de resultatene så vi at de ansatte er positive til brettspill som læringsform, og at kunnskapen til de ansatte var høyere etter brettspillet enn før. Konklusjonen er da at brettspillet har en læringseffekt, men det er vanskelig å si hvor effektivt det er uten å måle det opp mot andre læringsformer og hvor godt kunnskapen sitter etter 6 måneder eller 1 år.
dc.description.abstractInformation security training for employees is important for organizations. This is traditionally done through E-learning and courses. Our task is to develop a physical board game which is going to be used for information security training of employees. Our topic question was to see how effective board games are for information security training. During our project we conducted interviews with our clients to get an overview of the need for training. With this information we developed the board game. In order to see how effective the board game was, we used two different pre-posttests, a method intended to find the cause and effect relationship. One test is a self-evaluation where the employees could evaluate their own knowledge. The other test was a knowledge test to test their actual knowledge. Through the results we saw that the employees are positive to board games as a form of training and that their knowledge increased after they played the board game. Our conclusion is that the board game has a learning effect, but it's hard to say how effective it is without comparing it to other types of training and whether or not they are able to retain the knowledge after 6 months or a year.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBrettspillbasert opplæring i informasjonssikkerhet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel