Handlingsregler i norske kommuner - Overholdelse, design og effekt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2617295Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Sammendrag
Flere norske kommuner har i nyere tid implementert økonomiske handlingsregler i lys avøkende gjeldsbelastning, og utfordringer tilknyttet økonomisk bærekraft. Dissehandlingsreglene inkluderer øvre og nedre grenser for resultat, disposisjonsfond og gjeld.Handlingsregler for subnasjonale enheter er et relativt nytt fenomen innen forskning, og deter dermed begrenset litteratur på området både nasjonalt og internasjonalt.
I denne utredningen har vi studert om kommuner overholder terskelverdienehandlingsreglene fastsetter, og hvordan kommuner forholder seg til disse. Videre undersøkervi om det forekommer signifikante endringer i regnskapspostene handlingsreglene gjelder foretter implementering av handlingsregler. Avslutningsvis analyseres hvilke funksjonerhandlingsregler kan ha i norske kommuner.
Oppgavens teoretiske rammeverk består av prinsipal-agent teori og regnskapsteori. I tillegghar vi brukt SMART rammeverket for å diskutere designet av handlingsreglene. Denmetodiske fremgangsmåten er kombinert. Først gjennomfører vi en kvantitativ analyse avregnskapspostene handlingsreglene gjelder for. Deretter gjør vi et dokumentstudium avøkonomiplaner til kommuner som har implementert handlingsregler, for å analysere hvordankommuner forholder seg til handlingsreglene.
Studiens hovedfunn er som følger:
1) Justering av kommuneøkonomien til terskelverdiene satt av handlingsregler er entidkrevende prosess.2) Overholdelsen av handlingsreglene avhenger av hvordan kommuner forholder seg tilterskelverdiene.3) Handlingsregler for disposisjonsfond virker å være enklere å følge enn gjelds- ogresultatregler.
Handlingsregler kan være et effektivt økonomistyringsverktøy i kommuner, og funnene idenne studien indikerer at de kan ha en positiv effekt på økonomisk bærekraft. Denneeffekten avhenger derimot både av designet av handlingsreglene og hvordan kommunenforholder seg til terskelverdiene. Multiple Norwegian municipalities have adopted fiscal rules in face of growing debt andstruggles regarding fiscal sustainability. These fiscal rules include, but are not limited to,rules for results, debt and reserves. Fiscal rules for subnational governments are a relativelynew phenomenon in research, and the field is therefore limited both nationally andinternationally.
This study investigates whether Norwegian municipalities comply with the limits set by thefiscal rules, and whether the compliance is connected to how each municipality view theselimits. Further we examine whether the levels of the accounting records the fiscal rules referto change after the fiscal rule is adopted. Finally, the study explores the different functionsfiscal rules can have in municipalities.
The theoretical framework is based on agency theory as well as accounting theory. Inaddition, we use the SMART framework to discuss the design of the fiscal rules. Themethodological approach for this study is combined. First, we use accounting informationfrom the municipalities in our study to perform a quantitative analysis of accounting recordsthe fiscal rules refer to. Second, we perform an archival study of financial plans to get insightinto comments regarding the fiscal rules and how the municipalities view them.
The main findings of this study are as follows:
1) Adjusting the municipal economy to the limits set by the fiscal rules can be a timeconsuming process2) Compliance to the limits set by fiscal rules depend on multiple factors includingdesign, and each municipality’s view of the limits.3) Fiscal rules regarding reserves seems easier to comply to, than those set for resultsand debt levels.
Fiscal rule can be a useful approach to fiscal policy, and our findings indicate that they canhave a positive impact of fiscal sustainability. However fiscal rules are no panacea, and boththe design and approach to fiscal rules impact the effect.