dc.contributor.advisor | Keitsch, Martina Maria | |
dc.contributor.author | Kleveland, Marianne | |
dc.contributor.author | Eiterstraum, Astri | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T12:04:51Z | |
dc.date.available | 2019-09-11T12:04:51Z | |
dc.date.created | 2018-06-08 | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier | ntnudaim:15992 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2616226 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
I Norge er 30% av befolkningen helt eller delvis eiere av en båt. Av disse anslås det at 65% bruker godkjente flyteplagg. Oppblåsbare redningsvester, som er en av tre typer flyteplagg, krever regelmessig vedlikehold for at de skal fungere. En undersøkelse publisert av Norstat i 2017 viste at så mange som ni av ti eiere av oppblåsbare redningsvester ikke visste hvordan vestene skulle vedlikeholdes. Målet i denne masteroppgaven var å finne løsninger som fører til at flere vester vedlikeholdes jevnlig, slik at all ferdsel på sjøen blir tryggere.
Metode:
Oppgaven har blitt gjennomført som et designprosjekt med et brukersentrert og helhetlig perspektiv på problemstillingen. Metoder og tilnærminger fra tjenestedesign har blitt benyttet for å skape en helhetlig brukeropplevelse. Metodene har i hovedsak vært kvalitative og det har blitt gjennomført intervjuer med aktører og brukere og internettsøk for å kartlegge dagens situasjon. Vi har gjennomført metoder som gir autentiske opplevelser av viktige situasjoner i brukerreisen, arrangert workshop med brukergruppen og utført brukbarhetstesting av de foreslåtte ideene, for å kartlegge målgruppens behov og verdien til den foreslåtte løsningen.
Resultat:
Innsiktsarbeidet avdekket at manglende vedlikehold kunne være en følge av mangel på informasjon ved salg og på produkt, og at vesteiere glemmer at vestene må vedlikeholdes.
Vi foreslår en tjeneste som kan hjelpe vestbrukere til å sjekke og vedlikeholde vestene sine selv. Konseptet skal muliggjøres ved hjelp av seks fysiske og digitale kontaktpunkter med tjenesten; informasjon ved kjøp, klistremerke på vesten, SMS-påminnelse, veiledning for sjekk og brettemerker på vesten. Kontaktpunktene skal sammen skape en god og helhetlig opplevelse for brukeren, og gjøre terskelen lavere for å sjekke vesten. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Industriell design, Interaksjonsdesign | en |
dc.subject | Industriell design, Produktdesign | en |
dc.title | Tryggere på sjøen - Vedlikehold av oppblåsbare redningsvester | nb_NO |
dc.title.alternative | Safer at sea - Maintenance of inflatable life jackets | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 293 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og design,Institutt for design | nb_NO |