dc.contributor.advisor | Keitsch, Martina Maria | |
dc.contributor.author | Hansen, Anja Stedjeberg | |
dc.contributor.author | Togstad, Thea Marcelie | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T12:04:49Z | |
dc.date.available | 2019-09-11T12:04:49Z | |
dc.date.created | 2018-06-08 | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier | ntnudaim:19221 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2616223 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn
Denne masteroppgaven utforsker tjenestedesign sin rolle i veldedige organisasjoner med fokus på bedrifts-samarbeid. Oppgaven er gjennomført som et prosjekt med en praktisk tilnærming til design, i samarbeid med UNICEF Norge. Oppgavens mål er å identifisere mulighetsrom og utvikle konsepter innen veldedige organisasjoners tilbud til mindre samarbeidsbedrifter. Herunder utforskes relasjonen mellom teknologi, organisasjon og bedrift for å finne ut hva som danner grunnlaget for en god giveropplevelse.
Prosess og metode
Oppgaven er gjennomført fra et tjenestedesignperspektiv, en rekke tverrfaglige metoder er brukt gjennom designprosessen for å sikre en god og helhetlig løsning for både front- og backstagebrukere.
Prosjektet startet med en åpen problemstilling. Det ble gjennomført en kartlegging av tjenesten UNICEF tilbyr for bedrifter i dag, samt en behovsanalyse for front- og backstagebrukere. Innsikten baserer seg i hovedsak på intervjuer, brukertester og workshoper gjennomført med brukere på begge sider av tjenesten. Flere designmetoder ble brukt som verktøy for å samle, konkretisere og bearbeide innsikt. Innsikts- og defineringsfasen bidro til å spisse problemstillingen til en designbrief. Med utgangspunkt i briefen ble det bestemt innovasjonsområder som ble videreutviklet sammen med UNICEF og detaljert i samspill med potensielle frontstagebrukere.
Resultat
Å gjøre en forskjell er bedriftenes primære motivasjon for å bidra til veldedighet. Bedriftene er stolte over å bidra, det knyttes derfor ofte forventninger om oppfølging til et samarbeid. De ansatte i UNICEF bruker mye tid på å forklare rammene i forkant av et nytt samarbeid, og må prioritere egne ressurser slik at så mye midler som mulig går til organisasjonens formål. Dette går ofte utover deres kapasitet til å følge opp etablerte samarbeid med mindre bedrifter.
Vår foreslåtte løsning frigjør tid i oppstarten av et samarbeid, slik at de ansatte i UNICEF kan følge opp etablerte samarbeid senere i løpet. Vi presenterer en tredelt løsning med en prosedyre for oppfølging av bedrifter, en digital produktkatalog som fasiliteter for forventningsavklaring og informasjonsflyt, og et tilbud til mindre bedrifter. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Industriell design, Produktdesign | en |
dc.subject | Industriell design, Interaksjonsdesign | en |
dc.title | Design for veldedige organisasjoner - Tjeneste for å styrke lojalitet blant bidragsytere | nb_NO |
dc.title.alternative | Design for Charitable Organizations - Service to Strengthen Loyalty Among Contributors | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 335 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og design,Institutt for design | nb_NO |