Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.authorDahl, Martin
dc.contributor.authorKummen, Niklas
dc.date.accessioned2019-09-11T12:04:31Z
dc.date.created2016-06-09
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2616206
dc.description.abstractBakgrunn Fritidsbåtprodusenten Hydrolift arbeider med å utvikle en ny serie med fritidsbåter, og i den forbindelse behøver de en ny førerstol som kan plasseres i disse båtene. Det har flere ganger vært oppe til diskusjon å designe en ny stol, men det har vist seg å være omfattende. På grunn av andre pågående prosjekter har ikke bedriften hatt kapasitet til å produsere et nytt forslag til stol. Mål Denne oppgaven har som mål å designe den optimale førerstolen, som i følge Hydrolift ikke var oppfunnet ved det tidspunktet vi mottok oppgaven. Førerstolen skal både kunne brukes i kjøreretning og kunne dreies i motsatt retning mot eksempelvis et bord bak i båten. Dette stiller krav til å tilfredsstille behov hos brukeren som vil variere ut i fra hvilken vei stolen er rettet. Vi ønsket at stolen skulle inspirere til kjøreglede og et enklere liv ombord i båten. Metode Designmetodikk har vært viktig gjennom hele utførelsen av dette prosjektet. I første fasen av prosjektet var det nødvendig å skaffe kunnskap om dagens førerstoler og kartlegge hva som utgjør en god stol med tanke på funksjonalitet, ergonomi, førermiljø, estetikk og pris. Etter insiktsfasen var over, ønsket vi å løsrive oss fra eksisterende løsninger med nye tenkemåter. Dermed ble det tatt i bruk en ViP designprosess som skulle gi prosjektet en klar retning for hvilke kriterier førerstolen bør innfri hos bruker. Deretter startet produktutviklingen, hvor arbeidet foregikk vekselsvis mellom skisseringer og fysiske prototyper. Skisseringene kunne være i form av tegninger eller CAD modeller. En ergonomiprototype av stolen med fungerende understell ble etterhvert utviklet og denne kunne plasseres i førermiljøet til den kommende 22-fot fritidsbåten. Her ble interaksjonen mellom stolen og førermiljøet kartlagt. Prototypen tillot videre brukertesting samt var lett og endre på til videre arbeid. Sluttfasen av prosjektet rettet seg mot ferdigstilling av førerstolen basert på brukertesting, tilbakemelding samt generering av nye idéer. Samarbeidet med Hydrolift ga oss både en unik sjanse til å få innblikk i profesjonell båtindustri, samt en mulighet til å få ekspertiseråd i forbindelse med vårt konsept. Resultat Det endelige konseptforslaget som presenteres avslutningsvis i rapporten, søker å tilfredsstille brukernes behov uavhengig av hvilken vei stolen er vendt. Når føreren kjører båten vil stolen holde vedkommende fast i en mer sportslig posisjon. Dette er nødvendig for at brukeren vil kjenne seg trygg i stolen og samtidig kan operere båten under høye hastigheter. Stolen inneholder en dempemekanisme i understellet som fremmer komforten under kjøring. Når båten er i ro vil det være mulighet for å vippe stolen bakover. Vi ønsket at stolen skulle samsvare med brukernes behov som nå differensierer fra behovene under kjøring. Soling, måltider og sosialt samvær er noen eksempler. Førerstolen er samtidig designet med hensyn til pris og produksjonsmetoder, og vi har etter beste evne gjort CAD filene klare til produksjon.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Produktdesignen
dc.titleUtforming av førerstol for hurtiggående fritidsbåtnb_NO
dc.title.alternativeDesigning the driver seat for a high-speed recreational boaten
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber245
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og design,Institutt for designnb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel