1T-elevers tegn på instrumentering med den deriverte - Samsvar mellom elevbesvarelser og den epistemologiske analysen av det matematiske temaet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2616036Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å se på hvilken påvirkning GeoGebra har på elevenes problemløsningsstrategier og hvordan elevene bruker GeoGebra. Temaet «1T-elevers tegn på instrumentering med den deriverte samsvar mellom elevbesvarelser og den epistemologiske analysen av det matematiske temaet» ble valgt på bakgrunn av praksis og arbeidserfaringer. Jeg har opplevd at det kan være vanskelig å forutse hvilken påvirkning bruken av GeoGebra kan ha på elevene, og hvilket utbytte de har av bruken. Masteroppgaven er en småskala kvalitativ studie med fleksibelt design og trekk av en intervensjonsstudie. Datamaterialet er samlet inn på bakgrunn av opptak av problemløsning og besvarelser fra 17 elever som arbeider med oppgaver innenfor temaet derivasjon. Funnene i denne oppgaven viser elevene viser tegn til instrumentering på mange måter. Det viser seg at den grafiske fremstillingen gjør at elevene kan løse oppgaver på en annen måte enn med penn og papir. Det er også flere tilfeller hvor elevene eksperimenterer med bruken av GeoGebra og sin matematiske kunnskap for å tilnærme seg løsninger som de ellers ikke ville kommet frem til på andre måter. Elevene viser i stor grad at de benytter seg av kommandoer i GeoGebra når dette er mulig. Dataene viser også at elevene knytter momentan vekstfart til tangenter fremfor funksjonsuttrykket til den deriverte.