• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av 3D modeller i RAMS styring og analyser for jernbane: Forslag til implementering i pågående jernbaneprosjekter

Hansen, Thomas
Master thesis
View/Open
18581_FULLTEXT.pdf (Locked)
18581_COVER.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2615354
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2530]
Abstract
Dette prosjektet har omhandlet bruk av digitale verktøy i RAMS-arbeid. Hensikten med oppgaven har vært å identifisere krav til, samt å utvikle en metode for å implementere RAM- og farelogg i 3D-modell. Det er benyttet et pågående samferdselsprosjekt for å teste og vurdere resultatet av arbeidet. I rapporten er det gitt en beskrivelse av prosjektet, samt status for prosjekterings-arbeidet. Videre er det gitt en innføring i RAMS-prosessen i jernbanesektoren og oppbygningen av prosjektorganisasjonen. Det er også gjort rede for hvem som har ansvar for å utføre de ulike RAMS-aktivitetene.

Siden Bane NOR har uttrykt et ønske om å få en RAMS-fagmodell i sine samferdselsprosjekter, har dette vært fokuset for oppgaven. Arbeidet med utviklingen av fagmodellen startet med å identifisere krav til resultatet. Kravene ble utformet i samarbeid med COWI og i henhold til Bane NORs ønsker.

Fagmodellen inneholder informasjonen fra RAM- og fareloggen. Informasjonen er presentert som geografiske punkter i fagmodellen. I punktene er det satt varselskilt som tydelig markerer om punktet gjelder RAM-forhold, «RAM», eller farer, «S». Fargen på rammen til varselskiltene blir bestemt ut fra hvilket lag i fagmodellen det er plassert i. Lagene er definert i henhold til status på oppfølgingen av de risikoreduserende tiltakene.

Det er gjort en vurdering av hvor godt fagmodellen oppfyller kravene satt til resultatet. Videre ble fagmodellen testet av RAMS-rådgiverne i COWI. Etter gjennomføringen av vurderingen og testingen er det undersøkt hvilke forbedringer som kan gjøres på fagmodellen. I tillegg er det kommet med et alternativ til hvordan RAM- og fareloggen kan implementeres i 3D-modell.

Avslutningsvis i rapporten er det sett på bruk av digitale verktøy i RAMS-styringsprosessen. Det er gjort en vurdering av hvordan RAMS-styringen blir påvirket av digitale verktøy. I tillegg er det sett på hvilke endringer Bane NOR må gjøre i sine styrende dokumenter som følge av overgangen til modellbasert prosjektering. Videre er det sett på mulighetene som blir introdusert ved å ta i bruk digitale verktøy. Til slutt er det undersøkt hvilke digitale verktøy som brukes i dag, samt hvilke funksjoner de har.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit