Effektiv prosjektering og 3D-modellering av samferdselstunneler
Abstract
Samferdselsutbygginger har store kostnadsoverskridelser. Bedre modeller å bygge etter vil gi mindre feil og mangler i prosjekteringen og føre til lavere kostnader for prosjektene. Kravene som samferdselsetatene stiller til 3D-fagmodeller generelt og tunneler spesielt er lite detaljert. Håndbøkene om temaet inneholder få retningslinjer som setter en entydig standard for modeller. Bedre prosjekteringsverktøy er nødvendig for at konsulenter skal kunne lage nøyaktige modeller til en ikke alt for høy kostnad.Blant de undersøkte konkurransegrunnlagene var det levert modeller på fire av fem tunnelprosjekt. Ingen av disse hadde fagmodell for bergsikring, mens tre av prosjektene hadde fagmodell for tunnelhvelv som en flatemodell. Ett av prosjektene hadde hvelv som volummodell.Denne rapporten gir anvisninger for hvor detaljert fagmodeller for tunnel kan utarbeides. Dette er sett utfra en praktisk vinkling for hvilke data entreprenøren trenger, slik at byggeprosessen kan utføres så effektivt som mulig. Det er lagt vekt på å utarbeide figurer for å illustrere detaljer i modellene. Rapporten er avgrenset til bruk av programvarene Novapoint og AutoCad. I rapporten vises løsninger for sammenkobling mellom hovedtunnel og tverrforbindelse med tunnel. Denne funksjonen fungerer meget godt i Novapoint.Rapporten peker også på ønsket utvikling av programvaren i forbindelse med samferdselstunneler. Spesielt bør programvare for uttegning betonghvelv videreutvikles. Utstyr som direkte er knyttet til betonghvelv bør også plasseres ut i modellen samtidig. Programvare for elementer i heng finnes ikke i Novapoint i dag.Fagmodell for geologi bør utarbeides på linje med andre fagmodeller.