Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Halvor
dc.contributor.authorHoff, Mathias
dc.contributor.authorEidsmo, Robert Høibråten
dc.date.accessioned2019-09-10T10:24:09Z
dc.date.available2019-09-10T10:24:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614474
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om fire elevers opplevelse av å gå på et alternativt skoletilbud, i lys av deres tidligere erfaringer fra hjemmeskolene. Vi valgte å ha dette fokuset med tanke på at lignende forskning ofte baserer seg på organisasjonsnivået. Derfor er målet vårt for oppgaven å fremme elevenes stemmer, slik at vi får en dypere forståelse av hvordan elever i et alternativt skoletilbud opplever eget skoleliv. Problemstillingen som vi ønsker å gi et svar på i oppgaven, lyder som følger: “Hvordan opplever fire elever å gå på et alternativt skoletilbud, i lys av deres tidligere erfaringer fra hjemmeskolene?”. Våre fire informanter er elever ved Lillevik skole, et alternativt heltidstilbud som er rettet mot elever på ungdomstrinnet. Lillevik er et tilbud til elever som opplever at de trenger bistand for å komme videre/bestå grunnskolen, primært med bakgrunn i utfordringer når det kommer til atferd, skolefungering og samspill. For å ivareta informantenes anonymitet har vi brukt pronomenet “hen”, og gitt fiktive navn til tiltaket og informantene. For å kunne besvare problemstillingen valgte vi kvalitativ metode. Med tanke på at vi er ute etter å fange opp opplevelsene til informantene våre, var det viktig for oss å ha et semi-strukturert intervju med åpne spørsmål som inviterte informantene til å dele både erfaringer og opplevelser. Ettersom vi har et mål om å bevare elevstemmene i denne oppgaven, valgte vi å la datamaterialet ha en sterk innvirkning på forskningsprosjektet. Derfor utformet vi tre forskningsspørsmål som skulle være til hjelp for å kunne besvare problemstillingen: ● Hvordan opplever elevene relasjoner til lærere og medelever ved Lillevik? ● Hvordan opplever elevene ved Lillevik trivsel og trygghet? ● Hvordan opplever elevene mestring og tilhørighet på Lillevik? På bakgrunn av våre tolkninger og kategoriseringer av datamaterialet valgte vi teori om blant annet relasjoner, respons på uønsket atferd, overgangen til ny skole, mestring og tilhørighet for å kunne drøfte forskningsspørsmålene. I likhet med intervjuguiden, følger drøftingskapittelet samme kronologiske struktur. Drøftingskapittelet er delt i seks delkapitler, der vi først presenterer informantenes II opplevelser fra hjemmeskolene og deretter på Lillevik. Avslutningsvis i drøftingskapitlet ser vi tilbake til problemstillingen, og besvarer den gjennom å vise til funnene fra hvert forskningsspørsmål. Gjennom forskningsspørsmålene dannes et bilde av fire elever som knytter positive opplevelser til skolehverdagen på Lillevik, i forhold til opplevelser fra tidligere skolegang. Informantene forteller om gode lærer-elev relasjoner, opplevelse av trygghet og mestringsopplevelser. Dette står i kontrast til opplevelsene fra hjemmeskolene som er preget av faglige nederlag, utrygghet og mistrivsel. Lillevik har forbedret informantenes skolesituasjon, og flere av informantene uttrykker at de ikke hadde bestått grunnskolen om de hadde fortsatt på hjemmeskolene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDet virker ikke som vanlige skoler skjønner at folk er annerledes - En fenomenologisk studie av fire elevers opplevelse av et alternativt skoletilbudnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel