Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøhre, Audhild
dc.contributor.authorAas, Torhild Svaland
dc.date.accessioned2019-09-10T10:15:57Z
dc.date.available2019-09-10T10:15:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614464
dc.description.abstractProblemstillingen tar utgangspunkt i læreres møte med engstelige barn. Gjennom denne studien har jeg søkt kunnskap om hvordan lærere og assistenter kan legge til rette for at disse barna utvikler seg positivt. I den sammenhengen har jeg valgt å bruke lærere som fellesbetegnelse for både lærere og assistenter. Studiens teoretiske ramme er teori om resiliens. Her har jeg lagt særlig vekt på hvordan resiliens kan forstås som et samspill mellom individ og kontekst, elev og miljø. I tillegg har jeg blant annet anvendt teori om sjenanse, trygghetssirkel, anerkjennelse, mentalisering og tilhørighet. Studien empiri er kvalitative data som hovedsakelig baserer seg på fokusgruppeintervjuer. Jeg samlet inn data ved å intervjue 8 lærere og assistenter fordelt på to grupper. I tillegg delte jeg ut spørreskjemaer til 22 elever ved 5. og 7. trinn. Elevene svarte på spørsmål knyttet til trivsel og engstelse. Fra spørreskjemaene har jeg kun analysert de åpne spørsmålene som kvalitative data. Analyseringen av dataene mine førte til tre hovedkategorier, noe som ble utgangspunktet for de tre kapitlene i hoveddelen. Den første kategorien tar for seg ulike situasjoner der barn kan bli engstelige og hvordan engstelsen kommer til uttrykk. Den andre kategorien handler om lærerens møte og betydning for barn som er engstelige. Siste kategori handler om klassemiljøet, engstelige elevers rolle i miljøet og hvordan miljøet påvirker barn som lett blir engstelige. Ifølge mine funn kan det se ut til at barn som er engstelige kan ha dårlig selvbilde. Læreren kan styrke barnas selvbilde ved å anerkjenne eleven, rose eleven og legge til rette for mestring. Funnene mine tyder på at elever som er engstelige gir bekymringer stor oppmerksomhet, og de har heller ikke så gode strategier for å møte det som er utfordrende. På den andre siden kan det oppleves lettere med et godt miljø rundt. Det kan se ut til at læreren kan bli en betydningsfull person i barnas liv ved å bruke tid på å bygge en god relasjon. Ved å støtte og oppmuntre eleven kan relasjonen styrkes. Læreren kan fungere som en trygg havn når eleven opplever at utfordringene blir for store. Ifølge funnene mine har et godt klassemiljøet mye å si for engstelige barn. Selvbilde vil påvirkes av hvordan medelevene møter hverandre. Læreren kan legge til rette for et godt miljø gjennom lek og ved å være en god rollemodell.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLæreres møter med engstelige barn - Hvordan kan lærere bidra til at elever som er engstelige får en positiv utvikling?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel