Personlig utvikling - Hvordan viser oppfattelser av personlig utvikling seg gjennom en Q-sortering, og hvilken rolle spiller taus kunnskap? En studie hvor subjektive meninger kommer til uttrykk gjennom Q-metodologi
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan oppfattelser av personlig utvikling viser seg gjennom en Q-sortering, og hvilken rolle taus kunnskap har. Målet var å danne meg en større forståelse for hvordan personer oppfatter egen personlig utvikling, ettersom jeg mener kunnskaper om dette temaet kan ha positiv innvirkning når man samhandler med andre. På bakgrunn av disse tankene, formulerte jeg følgende problemstilling: Hvordan viser oppfattelser av personlig utvikling seg gjennom en Q-sortering, og hvilken rolle spiller taus kunnskap? En studie hvor subjektive meninger kommer til uttrykk gjennom Q-metodologi. For å besvare denne problemstillingen rekrutterte jeg 19 deltakere. De sorterte så 48 utsagn om personlig utvikling fra hva som var mest likt seg til hva som var mest ulikt seg. Utsagnene omhandlet teori knyttet til emosjoner, personlig utvikling, målorientering og kontrollplassering. Jeg gjorde så en faktoranalyse av Q-sorteringene som resulterte i fire ulike faktorer: Faktor 1: «Vil lære mer!», faktor 2: «Avslappet», faktor 3: «Ikke selv-ansvarlig» og faktor 4: «Kan og vil». Disse faktorene representerer ulike grupperinger av oppfattelser knyttet til personlig utvikling. Faktor 1: «Vil lære mer!» representerer en oppfattelse av personlig utvikling som noe viktig de ønsker å prioritere tid til. Det er også et tema de ønsker mer forståelse og kunnskap om. Faktor 2: «Avslappet» representerer en oppfattelse av personlig utvikling hvor utviklingen ikke er et mål i seg selv, samtidig som de ser hensikten med utvikling kan det bli for mye oppmerksomhet rundt temaet. Faktor 3: «Ikke selvansvarlig» representerer en oppfattelse av personlig utvikling som uinteressant, og som noe de ikke ønsker å forstå. Utvikling er ikke noe de selv skal ta ansvar for. Faktor 4: «Kan og vil» representerer en oppfattelse av personlig utvikling som viktig, interessant og som noe de har mye kunnskap og erfaring om. Disse funnene drøftes videre opp mot relevant teori.